Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

«Χάρισμα μετά προικοδότησης»

Ν. ΜΠΕΛΑΒΙΛΑΣ, ΕΠ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΜΠ - Ν. ΒΑΛΑΒΑΝΗ, ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΣΥΡΙΖΑ


Με τις συνεντεύξεις της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ Νάντιας Βαλαβάνη και του επίκουρου καθηγητή του ΕΜΠ Νίκου Μπελαβίλα ανοίγει το δημόσιο διάλογο σήμερα η «Ε» για το ζήτημα του Ελληνικού. Ο καθηγητής παρουσιάζει την «άλλη πρόταση» για το μητροπολιτικό πάρκο του Ελληνικού, που εκπόνησε υπό την επίβλεψή του το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και η οποία, όπως υποστηρίζει, έχει χαμηλό οικονομικό κόστος, αλλά υψηλό κοινωνικό περιβαλλοντικό όφελος.


Η κ. Βαλαβάνη από την πλευρά της εξηγεί, παραθέτοντας οικονομικά στοιχεία, γιατί η κατά ΤΑΙΠΕΔ «αξιοποίηση» δεν συνιστά απλώς ξεπούλημα, «αλλά χάρισμα μετά προικοδότησης». Τονίζει επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αγωνίζεται για τη ματαίωση της ιδιωτικοποίησης, καθώς εντάσσει το Ελληνικό στο πρόγραμμα παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.

Η άλλη πρόταση
 
Νίκος Μπελαβίλας





- Ποιος είναι ο κεντρικός άξονας της μελέτης που εκπόνησε το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ για την αξιοποίηση του Ελληνικού; Με βάση την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, έχει μελετηθεί διεξοδικά ο τρόπος χρηματοδότησης και η οικονομική της βιωσιμότητα;
 
«Συνοπτικά, η πρόταση του ΕΜΠ και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περιλαμβάνει, εκτός από εκτεταμένες ζώνες υψηλού πρασίνου, δεκάδες χρήσεις σε εκατοντάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα υπαρχόντων και αξιόλογων κτηρίων. Οι χρήσεις αυτές είναι: χρήσεις αναψυχής με καφέ, εστιατόρια, το υδρόπαρκο-θεματικό πάρκο στο Ολυμπιακό Slalom, το ενυδρείο, το κέντρο εμπορικών και επιστημονικών εκθέσεων και συνεδρίων στον πρώην Ανατολικό Αεροσταθμό, χρήσεις αθλητισμού, πολιτισμού και έρευνας, με το ερευνητικό κέντρο του ΕΛΚΕΘΕ, τα μουσεία των αρχαιολογικών συλλογών του Σαρωνικού και της αεροπορίας.

Περιλαμβάνει επίσης χρήσεις τουρισμού, θαλάσσιου τουρισμού και αναψυχής, μαζί με τις εγκαταστάσεις ναυταθλητισμού στην Ολυμπιακή μαρίνα και στον Αγιο Κοσμά. Περιλαμβάνει τέλος ένα τοπικό κέντρο εμπορίου και διοίκησης, με καταστήματα μικρού εμπορίου και ιδιωτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες διοίκησης Πρόνοιας και Εκπαίδευσης των γύρω δήμων.

Η υλοποίηση της πρότασης έχει ποσό εκκίνησης τα 47 εκατ. ευρώ για τα έργα πρασίνου και άνω οροφή τα 101 εκατ., τα οποία θα εξασφαλιστούν από τη σταδιακή επανάχρηση κτηρίων, με βάση τα υπάρχοντα αλλά διαφυγόντα έως τώρα έσοδα από τη μαρίνα, τον Ανατολικό Αεροσταθμό, το Slalom κ.ά. Οπως και από τα δημόσια, εθνικά, ευρωπαϊκά και ιδιωτικά κονδύλια για μικρά έργα που θα εξασφαλίζουν κοινωνική, περιβαλλοντική, αλλά και οικονομική ανταπόδοση σε μικρό ορίζοντα, χωρίς ρίσκο.

Τα απαιτούμενα κονδύλια είναι εξαιρετικά περιορισμένα, αν αναλογιστεί κάποιος τη συμβολή του Μητροπολιτικού Πάρκου στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και αν λάβει υπόψη ότι το κόστος των συνοδών έργων και των μεταστεγάσεων, το οποίο θα επωμιστεί το Ελληνικό Δημόσιο για την ολοκλήρωση της ιδιωτικής επένδυσης, μπορεί να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ».

- Εχετε σχολιάσει ότι η προωθούμενη «αξιοποίηση» του Ελληνικού από το ΤΑΙΠΕΔ παρακάμπτει όλα τα επίπεδα του θεσμοθετημένου χωρικού σχεδιασμού και ταυτόχρονα δεν υπακούει σε κανέναν σχεδιασμό αναπτυξιακής στρατηγικής. Μπορείτε να μας εξηγήσετε το γιατί;
 
«Με βάση το Ν.4062/12 και το διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αποκλειστικός γνώμονας για το μέλλον του Ελληνικού είναι οι στόχοι των επενδυτών που θα επιλεγούν και κυρίως η επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής κερδοφορίας από την εκμετάλλευση της έκτασης, χωρίς καμία σύνδεση με οποιαδήποτε συζήτηση για την πολεοδομική συγκρότηση της πρωτεύουσας, τις προτεραιότητες για τη διαμόρφωση μιας νέας ταυτότητας για την πόλη, τις κοινωνικές ανάγκες των κατοίκων και τα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα. Παράλληλα, ζητείται η "συμμετοχή" του κράτους με υψηλότατο κόστος, ενώ τα αναμενόμενα έσοδα δεν ξεπερνούν το 0,5 δισ. ευρώ. Δεν υπάρχει, τέλος, καμία μέριμνα για τις επιπτώσεις στη μητροπολιτική Αθήνα: την αποδυνάμωση του κέντρου της πόλης από τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού πόλου· την απώλεια ενός μεγάλου μέρους του θαλασσίου μετώπου του Σαρωνικού· την αλόγιστη επέκταση του δικτύου των αυτοκινητοδρόμων, με καταστρεπτικές συνέπειες τόσο για τον αστικό όσο και για τον περιαστικό χώρο· τη διάλυση του μικρομεσαίου εμπορίου στη νότια Αθήνα· τις αλλαγές στο κλίμα της πόλης».

Πόλη για ζάπλουτους
 
- Ποια είναι η λύση που προτείνετε για το Ελληνικό; Εξηγήστε μας τις παραμέτρους που καθιστούν αυτή τη λύση εφικτή και οικονομικά βιώσιμη.
 
Νάντια Βαλαβάνη


«Στο τελικό στάδιο της διαδικασίας, το ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε τη, μυστική, Σύμβαση Παραχώρησης του "καλύτερου οικόπεδου της Μεσογείου". Μοίρασε ταυτοχρόνως εντολές έξωσης, με πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, στις 70 κοινωφελείς χρήσεις στο χώρο: υπηρεσίες του Δήμου Ελληνικού και άλλες δημόσιες υπηρεσίες, Αθλητικό Κέντρο Αγίου Κοσμά, Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού. Το "τίμημα", που θα διοχετευτεί στον Ειδικό Λογαριασμό των δανειστών για το χρέος (με αρχική εκτίμηση, το 2011, για 5 δισ. ευρώ), στις αναμενόμενες προσφορές θα είναι μικρότερο από το 10%(!) και με δόσεις.

Δέλεαρ η επένδυση ύψους 5 έως 10 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαπενταετίας· μη δεσμευτικού χαρακτήρα, άρα ουσιαστικά απλή υπόσχεση. Στην πραγματικότητα, το κύριο ενδιαφέρον όλων εντοπίζεται στην εντατική "αξιοποίηση" της παράκτιας ζώνης -955.000 τ.μ., τριάμισι χιλιόμετρα ακτογραμμής, συμπεριλαμβανομένου του Αγίου Κοσμά- για υπερπολυτελή ξενοδοχεία και κατοικίες "πάνω στο κύμα", "ειδικού" συντελεστή δόμησης και ύψους. Μια "πόλη-φρούριο για πολύ πλούσιους", "σφραγισμένη" απέναντι στους "ιθαγενείς".

Οι κάτοικοι της Αθήνας θα έχουν πρόσβαση μόνο μακριά απ' τη θάλασσα, στο πρώην Αεροδρόμιο, έναν τεράστιο χώρο 6.200 στρεμμάτων, ο οποίος προορίζεται για τμηματική οικοδόμηση τεράστιων mall και συγκροτημάτων γραφείων, "λεηλατώντας" την εμπορική κίνηση και τις θέσεις εργασίας απ' όλους τους δήμους της περιοχής μέχρι και τη Γλυφάδα.

Το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει, αντιθέτως, συγκεκριμένες οικονομικές δεσμεύσεις: το κόστος μετεγκατάστασης υπηρεσιών, κατεδαφίσεων και υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος υπολογίζεται στα 2,5 δισ. ευρώ... Με προσδοκώμενο αντίτιμο "βία" 400 εκατ. ευρώ, δεν πρόκειται για "ξεπούλημα", το deal μοιάζει περισσότερο με "χάρισμα μετά προικοδότησης".

Ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει τον αγώνα των δήμων και των κατοίκων για τη δημιουργία πνεύμονα αναψυχής, αθλητισμού και ήπιας ανάπτυξης, στην τελευταία ελεύθερη έκταση που είναι ικανή να επηρεάσει θετικά το μικροκλίμα στην Αττική· με μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου, ελεύθερη ακτογραμμή και συμβατές χρήσεις μητροπολιτικής εμβέλειας και εξυπηρέτησης κοινωνικών αναγκών για Αθηναίους και τουρίστες. Το συνολικό κόστος κατασκευής, σε τιμές 2010, εκτιμάται στα 101 εκατ. ευρώ. Το ετήσιο κόστος συντήρησης στα 10-12 εκατ. ευρώ. Ενα "εφικτό" κόστος, με δυνατότητες αυτοχρηματοδότησης, αντίθετα με τη σημερινή προοπτική: στα 11 εκατ. ανέρχεται μόνο η προβλεπόμενη ετήσια δαπάνη για ενοίκια των μετεστεγασμένων υπηρεσιών».

- Στην περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ γίνει κυβέρνηση και η διαδικασία της πώλησης από το ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρωθεί, τι θα πράξει στη συνέχεια;
 
«Ο ΣΥΡΙΖΑ εντάσσει την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, και ειδικά ενός χώρου όπως το Ελληνικό, στο πρόγραμμα παραγωγικής ανασυγκρότησης. Η κυβέρνηση "χαραμίζει", αντιθέτως, ό,τι ανήκει και στις μελλοντικές γενιές στη "μαύρη τρύπα" ενός μη βιώσιμου χρέους. Εχουμε προειδοποιήσει ότι δεν πρόκειται να το αποδεχτούμε αυτό. Είναι προτιμότερο, όμως, ν' αγωνιστούμε για τη ματαίωση τέτοιων ιδιωτικοποιήσεων σήμερα, παρά να "τρέχουμε" αύριο».


Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου