Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Τι θα γίνει με τις συγκοινωνίες;

γράφει η Ροδή Γεωργακάκη *


Oι δημόσιες συγκοινωνίες στην Αττική δέχθηκαν μεγάλο πλήγμα τα τελευταία τέσσερα χρόνια της γενικής λεηλασίας και
κατάρρευσης των δημόσιων υποδομών.

Διακόπηκαν πολλές λεωφορειακές γραμμές ενώ σε άλλες περιορίσθηκαν οι διαδρομές. Στις γραμμές που ακόμη λειτουργούν έχουν αραιώσει τα δρομολόγια.

Για να πάει ένας κάτοικος του Ελληνικού και της Αργυρούπολης στο κέντρο ή έστω μετά τον Αγ. Δημήτριο θα πρέπει οπωσδήποτε να αλλάξει δύο λεωφορεία ή λεωφορείο και μετρό. Αν συνυπολογίσουμε την πολύ κακή συχνότητα των δρομολογίων, η ταλαιπωρία που υφίστανται οι επιβάτες και ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι που τους κυνηγάει ο χρόνος είναι τεράστια. Για να πάει κάποιος στον Πειραιά είναι άθλος.

Το Μετρό ύστερα από πολλές καθυστερήσεις έφθασε στο Ελληνικό χωρίς καμία πρόνοια για την πρόσβαση στους σταθμούς από τις γειτονίες. Η συχνότητα των δρομολογίων δεν ικανοποιεί καθόλου τις ανάγκες. Μπορεί να περιμένουν οι επιβάτες στις αποβάθρες  μέχρι και 14 λεπτά. Εκτός από τις ώρες ταλαιπωρίας στις αναμονές και στους δρόμους, οι πολίτες υφίστανται και τη σαρδελοποίηση μέσα στα ασφυκτικά γεμάτα  βαγόνια και λεωφορεία.

Η μεγάλη μείωση των κονδυλίων για τις δημόσιες συγκοινωνίες και η δέσμευση της κυβέρνησης στην τρόικα για απολύσεις προσωπικού οδήγησαν την κατάσταση εδώ. Πολλά λεωφορεία της ΕΘΕΛ βρίσκονται ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια, είτε από έλλειψη οδηγών είτε από αδυναμία συντήρησης.

Τι σχεδιάζουν λοιπόν για τις μετακινήσεις και τις δημόσιες συγκοινωνίες;

Τόσο από αυτό που ζούμε όσο και από τις επαφές με τους αρμόδιους φορείς ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΜΕΤΡΟ καθώς και τα σωματεία των εργαζομένων σε αυτούς τους οργανισμούς συμπεραίνουμε ότι η κυβέρνηση, μέσω των οργανισμών, σχεδιάζει την περικοπή έως και την εξαφάνιση των γραμμών που μεταφέρουν τους επιβάτες από τις γειτονιές στους σταθμούς του μετρό.

Οι λεωφορειακές γραμμές θα λειτουργούν βασικά στους μεγάλους οδικούς άξονες π.χ. Λ. Βουλιαγμένης, Ποσειδώνος κλπ.

Και προτείνουν να καλύψει τις τροφοδοτικές γραμμές που καταργούνται η Δημοτική Συγκοινωνία!

Οι δήμοι θα νοικιάζουν τα λεωφορεία που μένουν ακίνητα στα αμαξοστάσια, θα επωμίζονται τα έξοδα συντήρησης και θα  προσλαμβάνουν οδηγούς την ώρα που η ΕΘΕΛ απολύει οδηγούς.

Και όλα αυτά για να κάνουν δρομολόγια που τα εγκρίνει ο ΟΑΣΑ ο οργανισμός ο οποίος καταργεί τις γραμμές που λειτουργούσαν μέχρι τώρα. 

Οι οργανισμοί για το συγκοινωνιακό τους έργο έχουν δημόσια επιχορήγηση όπως παντού στον κόσμο και έχουν έσοδα από τα εισιτήρια.

Οι δήμοι δεν έχουν την αρμοδιότητα, δεν χρηματοδοτούνται για συγκοινωνίες και δεν θα εισπράττουν εισιτήριο. Παρ' όλα αυτά θα κληθούν να εκτελέσουν το έργο που εγκαταλείπει ο ΟΑΣΑ. Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;

Οι Δημοτικές Συγκοινωνίες όπου λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν δεν μπορούν να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται από τις καταργήσεις γραμμών. Διότι δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα. Εξ άλλου τα ποσά για τις δημοτικές συγκοινωνίες αφαιρούνται από άλλες ανάγκες που η αντιμετώπισή τους είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων.

Στο Δήμο μας η λειτουργία μιας γραμμής μόνο χωρίς, μάλιστα, να λειτουργεί τα Σαββατοκύριακα θα κοστίσει πάνω από 100.000 ευρώ το χρόνο χωρίς το κόστος μισθοδοσίας των οδηγών. Οι Δήμοι παρά την κακή οικονομική κατάστασή τους θα πληρώνουν δυσβάσταχτα ποσά και οι πολίτες, ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι, δεν θα εξυπηρετούνται.  

Τι πρέπει να γίνει; Ποια είναι η λύση;
 

Οι συγκοινωνίες είναι βασική υποδομή της πόλης, όπως οι δρόμοι, τα αποχετευτικά και αντιπλημμυρικά δίκτυα.

Δεν μπορεί να είναι ευθύνη του κάθε δήμου χωριστά. Διότι απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός και διασύνδεση μεταξύ των διαφόρων μέσων (Λεωφορεία, Μετρό, Τραμ, Τρόλεϊ, Ηλεκτρικός, προαστιακός). Απαιτούνται γραμμές μεταξύ διαφόρων περιοχών, γειτονικών δήμων. Και οπωσδήποτε χρειάζεται σχεδιασμός τιμολογιακής πολιτικής, ενιαίου εισιτηρίου, καρτών, έκδοσης και διάθεσής τους και απαλλαγή ή μειωμένο εισιτήριο σε ειδικές ομάδες πληθυσμού.

Είναι καθήκον των αντιπροσωπευτικών οργάνων των πολιτών, όπως τα συνδικάτα αλλά και οι οργανισμοί της αυτοδιοίκησης, να προβάλλουν τις ανάγκες και να διεκδικούν λύσεις ουσιαστικές.

Για να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου και ειδικότερα του Δήμου μας χρειάζεται:
  • Να σχεδιαστούν γραμμές τροφοδοτικές του μετρό που να καλύπτουν όλες τις γειτονιές με ικανοποιητική συχνότητα.
  • Να πυκνώσουν τα δρομολόγια του μετρό και να σχεδιασθεί η επέκτασή του προς τη Γλυφάδα.
  • Να καθιερωθεί φθηνό εισιτήριο με ειδική μέριμνα για μαθητές, φοιτητές, ΑΜΕΑ και άνεργους. 
Η νέα δημοτική αρχή Κωνσταντάτου διακήρυττε ότι δεν ασχολείται με την κεντρική πολιτική και ότι θα λύσει τα προβλήματα δρώντας τοπικά. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι διατεθειμένη ούτε καν να ασκήσει κριτική σε μια κυβέρνηση που βασανίζει τον κόσμο.

Η Δημοτική Συνεργασία Ελληνικού-Αργυρούπολης παλεύει, μαζί με τους πολίτες, αναδεικνύοντας τις αιτίες των προβλημάτων, απαιτώντας ουσιαστικές λύσεις και στο συγκοινωνιακό. 

* η Ροδή Γεωργακάκη είναι πρώην αντιδήμαρχος

Πηγή: www.sinergasia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου