Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Οι επτά μεταρρυθμίσεις της Αθήνας για το Eurogroup

Νέα επιστολή με τον κατάλογο των μεταρρυθμίσεων που θα προτείνει στο Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας, απέστειλε το βράδυ της Πέμπτης στον Γερούν Ντάισελμπλουμ ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης.

Στη νέα επιστολή περιέχονται επτά προτάσεις, αντί για έξι που περιελάμβανε η πρώτη. Η πρόσθετη μεταρρύθμιση αφορά στη ροή δημόσιων εσόδων μέσω της ρύθμισης του πλαισίου αδειοδότησης των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών.

Όπως σημείωναν κυβερνητικοί κύκλοι, ο κ. Βαρουφάκης αναφέρει στην επιστολή ότι είναι απαραίτητο να ξεκινήσουν οι συζητήσεις μεταξύ της Ελλάδας και των θεσμών, ώστε οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις να αποτελέσουν μια πρώτη δέσμη συμφωνίας εν όψει της ολοκλήρωσης της συμφωνίας τον Απρίλιο.

Παράλληλα με αυτές τις εργασίες, η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να ξεκινήσουν σε υψηλό επίπεδο οι συζητήσεις με τους θεσμούς σχετικά με την πιθανή επόμενη συμφωνία, όπως προέβλεπε η συμφωνία του Eurogroup της 20ης Φλεβάρη. Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει η επόμενη συμφωνία να έχει τη μορφή ενός Συμβολαίου για την Ανάκαμψη και την Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας.

Η επιστολή του υπουργού Οικονομικών

Μαζί με την επιστολή έχουν επισυναφθεί κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με επτά από τις πρώτες μεταρρυθμίσεις που θα πραγματοποιήσει η κυβέρνηση. Οι μεταρρυθμίσεις και οι βασικές λεπτομέρειες είναι οι εξής:

1η Μεταρρύθμιση - Δημοσιονομικό Συμβούλιο


Ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με στόχο την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων και την επέκταση της αποστολής του.

Σκοπός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι να ενεργεί ως ανεξάρτητο παρατηρητήριο, υποβοηθητικό της κυβερνητικής πολιτικής, ώστε να μπορεί να συμβάλει στην εξάλειψη μιας πιθανής τάσης για πρωτογενές έλλειμμα. Για το σκοπό αυτό, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θα πρέπει να έχει την ικανότητα να προετοιμάζει  μακροοικονομικές προβλέψεις για τον προϋπολογισμό, θα πρέπει να παρακολουθεί αμερόληπτα την εφαρμογή των δημοσιονομικών προγραμμάτων και την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων και διαδικασιών  και θα πρέπει επίσης να παρεμβαίνει και να διαμορφώνει τον δημόσιο διάλογο για τη δημοσιονομική πολιτική.

Οι ελληνικές αρχές σχεδιάζουν την ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αλλά και την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων μέσω της ενοποίησής του με το υπάρχον γραφείο του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο λειτουργεί στη Βουλή και συνδέεται με το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών.

2η Μεταρρύθμιση - Κατάρτιση  Προϋπολογισμού και του Οργανικού Νόμου για τον Προϋπολογισμό

Στο πλαίσιο της βελτίωσης της διαχείρισης των δημοσιονομικών, οι ελληνικές αρχές προχωρούν σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα της κατάρτισης του Προϋπολογισμού. Αυτές οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν τα ανώτατα όρια σε δαπάνες ώστε να ενισχυθεί η τήρηση του Προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια του έτους.


Οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν την αναμόρφωση του Οργανικού Νόμου για τον προϋπολογισμό.

3η Μεταρρύθμιση - Συγκρότηση ευέλικτου σώματος στοχευμένων φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα


Στο πλαίσιο πάταξης της φοροδιαφυγής, οι ελληνικές αρχές προτείνουν να συγκροτηθεί ένα σώμα στελεχωμένο από μη επαγγελματίες. Η σύνθεση του σώματος θα ανανεώνεται ανά μικρά χρονικά διαστήματα (λιγότερο από δυο μήνες), κατόπιν σύντομης σχετικής εκπαίδευσης. Τα άτομα αυτά δεν θα έχουν δυνατότητα επαναπρόσληψης.

Αφού εκπαιδευτούν, τα άτομα θα εμφανίζονται ως πελάτες, όντας καλωδιωμένοι με μικρόφωνα και κάμερες. Παρόλο που δεν θα έχουν την εξουσία να κάνουν ελέγχους και δεν θα τους επιτρέπεται να αντιπαρατίθενται με τους παραβάτες, τα στοιχεία που θα μαζεύουν θα έχουν νομικό βάρος και βάσει των στοιχείων αυτών οι φορολογικές αρχές θα μπορούν άμεσα να επιβάλουν πρόστιμα και κυρώσεις.

Μία σκέψη της κυβέρνησης είναι η επιλογή των ατόμων αυτών να γίνει από διάφορες κοινωνικές ομάδες, όπως φοιτητές, νοικοκυρές, ακόμα και τουρίστες σε δημοφιλές περιοχές όπου ανθεί η φοροδιαφυγή, οι οποίοι θα πληρώνονται με την ώρα και θα είναι δύσκολο να εντοπιστούν από τους παραβάτες.

4η Μεταρρύθμιση - Βελτιώσεις στη νομοθεσία για την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών

Οι κυβερνητικοί κύκλοι αναφέρουν πως η μεταρρύθμιση αυτή παρουσιάστηκε ήδη από την αρμόδια υπουργό Νάντια Βαλαβάνη.

5η Μεταρρύθμιση - Δημόσια Έσοδα από τις υπηρεσίες τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου

Ο τομέας των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων εμφανίζει σημαντικές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Τα Δημόσια Έσοδα θα μπορούσαν να αυξηθούν από: 
  • την πώληση αδειών σε παρόχους ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών σε εύλογη/δίκαιη τιμή
  • την αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή ηλεκτρονική παρακολούθηση της όλης διαδικασίας
  • την ενίσχυση/θωράκιση της υπάρχουσας ελληνικής νομοθεσίας (ν. 4002/2011)
Με βάση τις διαθέσιμες εκτιμήσεις, ο συνολικός όγκος συναλλαγών στον τομέα των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα ξεπερνά τα τρία δισ. ευρώ ετησίως.  Βάσει εύλογων υπολογισμών, τα πρόσθετα Δημόσια Έσοδα από τη φορολόγηση των αδειοδοτημένων ηλεκτρονικών τυχερών παιγνίων μπορεί να ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως.

Για την πραγματοποίηση των ανωτέρω βημάτων προς την πλήρη εφαρμογή, η ελληνική κυβέρνηση θα αναζητήσει τεχνική βοήθεια (π.χ. μηχανισμούς για την παρακολούθηση των τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου) καθώς και συμφωνίες που θα περιορίσουν τον παράνομο διασυνοριακό τζόγο.

Η προτεινόμενη δημόσια παρέμβαση των αρχών έχει ως εξής: Άμεσα χορήγηση επίσημης άδειας στους ήδη υπάρχοντες παρόχους για μία περίοδο 5 ετών. Κάθε άδεια θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη διεύθυνση διαδικτύου online παιχνιδιών. Επομένως, η κάθε διεύθυνση θα χρειάζεται άδεια, ενώ η χορήγηση της 5ετούς άδειας σημαίνει και άμεση καταβολή 3 εκατ. ευρώ από τους παρόχους.

Το κόστος για την παράταση της άδειας μετά την 5ετή περίοδο θα βασίζεται στα δεδομένα της αγοράς. Ο φόρος αυτός θα ισχύει για κάθε πρόσθετη άδεια που θα παρέχεται στον πάροχο. Κάθε πάροχος με επίσημη άδεια θα πρέπει να προκαταβάλει ελάχιστο φόρο 1 εκατ. ετησίως, ασχέτως από τον όγκο των συναλλαγών. Η αγορά του online game θα πρέπει να γίνεται χωρίς μετρητά.

6η Μεταρρύθμιση - Πρόγραμμα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας του δημοσίου και βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος

Η κυβέρνηση σκοπεύει να εισάγει νομοθεσία που θα απαγορεύει τις υπηρεσίες του δημοσίου να ζητούν (από πολίτες και υπηρεσίες) έγγραφα που βεβαιώνουν πληροφορίες, τις οποίες το κράτος ήδη κατέχει (εντός της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας).

Προτερήματα της προτεινόμενης δράσης: Μεγάλη μείωση στις χαμένες ώρες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που τώρα σπαταλούν μέρες να συλλέγουν τα απαραίτητα έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου με σκοπό να τα προσκομίσουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες -ένα νέα κίνητρο για ψηφιοποίηση- ουσιαστική καλή θέληση για τον δημόσιο τομέα.

7η Μεταρρύθμιση: Διατάξεις για την υιοθέτηση άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης

Η ελληνική κυβέρνηση συνέταξε και έχει ήδη καταθέσει σχέδιο νόμου που εμπεριέχει μέτρα άμεσης ανακούφισης της ακραίας φτώχειας, με παροχή κουπονιών σίτισης (για την αποφυγή του κοινωνικού στιγματισμού οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν μια "έξυπνη κάρτα"), επιδόματος ενοικίου και δωρεάν ρεύματος.

Το συνολικό ποσό που θα χρειαστεί για τα παραπάνω μέτρα ανέρχεται συνολικά στα 200,29 εκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να υπάρξει δημοσιονομική ισορροπία, η ελληνική Κυβέρνηση σχεδιάζει να εξοικονομήσει τους απαιτούμενους πόρους από δύο τομείς:
  • Τη μείωση του λειτουργικού κόστους και των γενικών εξόδων κάθε Υπουργείου (υπολογίζεται εξοικονόμηση 60,9 εκατομμυρίων ευρώ)
  • Την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ανάθεσης δημόσιων διαγωνισμών/συμβάσεων σε κάθε Υπουργείο, κίνηση που θα αποφέρει εξοικονόμηση 140 εκατομμυρίων ευρώ.
Αμφίβολη η λήψη αποφάσεων στο Eurogroup

Αξιωματούχος της ευρωζώνης, ανέφερε πως οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών αναμένουν από τον Έλληνα ομόλογό τους να τους παρουσιάσει λεπτομερώς το περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων, ενώ το Eurogroup αναμένει να ακούσει από τους θεσμούς και από τον Έλληνα υπουργό την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στις τεχνικές συζητήσεις. Όπως σημείωνε ο αξιωματούχος, το γεγονός ότι η επιστολή δεν είχε σταλεί πριν το Euro Working Group, καθιστά «απαγορευτική» τη λήψη αποφάσεων σχετικά με το ελληνικό ζήτημα στο Eurogroup της Δευτέρας.

Ωστόσο, κυβερνητικοί κύκλοι διέψευδαν την παραπάνω πληροφορία. Όπως σημείωναν χαρακτηριστικά, «μέσα στην εβδομάδα ακούστηκε ότι οι προτάσεις απορρίφθηκαν σε μία υποτιθέμενη συνεδρίαση του EW-Group. Σήμερα ακούγεται ότι θα απορριφθούν επειδή δεν συνεδρίασε το EW-Group. Αυτά είναι σενάρια εκτός πραγματικότητας...».

Ο ίδιος αξιωματούχος, άφησε πάντως να εννοηθεί ότι στο δικό του επίπεδο οι επικοινωνίες με τις ελληνικές υπηρεσίες είναι περιορισμένες και ότι σε αυτή τη φάση δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ποιοι θα λάβουν μέρος στις τεχνικές διαβουλεύσεις, πότε και πού θα γίνουν αυτές. Ανέφερε, επίσης, ότι οι τεχνικές διαβουλεύσεις δεν αναμένεται να ξεκινήσουν αυτή την εβδομάδα, όπως εκτιμούσαν οι υπηρεσίες της ευρωζώνης. Υπογράμμισε, επίσης, ότι οι τεχνικές συζητήσεις βρίσκονται ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο και γι' αυτόν τον λόγο τόνισε ότι οι διαβουλεύσεις μεταξύ των ελληνικών αρχών και των θεσμικών εκπροσώπων θα πρέπει να εντατικοποιηθούν.

Τέλος, σε ό,τι αφορά ενδεχόμενο τρίτο πρόγραμμα προς την Ελλάδα, ο αξιωματούχος της ευρωζώνης ανέφερε ότι η πρώτη προϋπόθεση είναι αυτό να ζητηθεί. «Αν δεν υπάρξει σχετικό αίτημα δεν μπορεί να υπάρξει και προσφορά», είπε χαρακτηριστικά.

Πηγή: www.efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου