Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης άνοιξε το γραφείο του και μας υποδέχτηκε με όλα τα ανοιχτά ζητήματα του υπουργείου πάνω στο τραπέζι.

Από το Εθνικό Θέατρο και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μέχρι το ΕΚΕΒΙ, τα ιδιωτικά ιδρύματα, την επίσκεψη της κ. Κλούνεϊ, τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα και την πολιτική επ' αυτού του ζητήματος.

"Δεν είναι το σκυλάκι πολυτελείας ο Πολιτισμός, είναι το καθημερινό ψωμί" επιμένει
και είναι βέβαιος ότι με την κατάλληλη πολιτική μπορεί να αποδώσει κονδύλια στο χειμαζόμενο ελληνικό κράτος και δουλειά σε άνεργους συμπολίτες μας.

συνέντευξη στην Πόλυ Κρημνιώτη

 * Στις προγραμματικές σας δηλώσεις κάνατε λόγο για άλμα από τη χαμένη άνοιξη του '60 στην προοπτική της 21ης χιλιετίας. Με ποιο μοντέλο πολιτιστικής διαχείρισης και δεδομένης της περιορισμένης οικονομικής δυνατότητας θα επιχειρήσετε ως αριστερή κυβέρνηση αυτό το άλμα;
Η περιορισμένη οικονομική δυνατότητα δεν είναι ο χαμηλός προϋπολογισμός που είχε πάντα το υπουργείο Πολιτισμού. Τώρα είμαστε σε μια χώρα χρεοκοπημένη, που τα χρήματα περικόπτονται αγρίως από τους πολιτιστικούς οργανισμούς, που λειτουργούμε οριακά στην πολιτιστική κληρονομιά. Όχι επικίνδυνα, αλλά οριακά, αφού ο σύγχρονος Πολιτισμός έχει φάει το μεγάλο στραπάτσο και κάνουμε περικοπές στα νοσοκομεία και τα σχολεία. Αυτά πρέπει να τα δούμε μαζί. Σκεπτόμενος τη δεινή οικονομική κατάσταση και επίσης τη δεινή κατάσταση των ανθρώπων που έχουν περιπέσει στην ανεργία ή τη διαρκή πενία, σκέφτομαι ότι ο Πολιτισμός πρέπει να τους δώσει αυτοπεποίθηση ξανά, λίγο κουράγιο, μια πνοή, μια έμπνευση και ταυτόχρονα να τους δώσει και την υλική αξιοπρέπεια δηλαδή την αξιοπρέπεια, μέσω της εργασίας.
 
* Πώς οφείλει να χειρονομήσει η Αριστερά στην κοινωνία στο κομμάτι του Πολιτισμού;
Η ενίσχυση φρονήματος είναι πηγή αυτογνωσίας και αυτοπεποίθησης και θα πρόσθετα ότι θα πρέπει να αποδείξει η Αριστερά και κάθε δημοκρατική δύναμη ότι ο Πολιτισμός δεν είναι μόνο αυτογνωσία, αλλά και πηγή πλούτου. Είναι μια ολιστική προσέγγιση. Προσφέρει πνευματική χαρά, αισθητική συγκίνηση και υλικό πλούτο. Δεν είναι το σκυλάκι πολυτελείας ο Πολιτισμός, είναι το καθημερινό ψωμί. Μπορεί και να φτιάξει ψωμί, και να το προσφέρει.
 
* Ποια είναι τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε αυτό το πρώτο διάστημα στο υπουργείο;
Χονδρικά, αυτά που αντιμετωπίζουμε σε όλο το εύρος της δημόσιας διοίκησης. Κωδικά, θα έλεγα ότι το ελληνικό κράτος στα χρόνια του Μνημονίου υπέστη ένα είδος αεροπειρατείας. Η δημόσια διοίκηση, η οποία έπασχε από δυσκαμψίες, δεν διορθώθηκε. Αντιθέτως, συκοφαντήθηκε και αποδιαρθρώθηκε. Και χρησιμοποιήθηκε ένα είδος εκτεταμένης απορρύθμισης του κράτους για να μη φανούν οι αδυναμίες της πολιτικής ηγεσίας.
 
* Έχει λυθεί το ζήτημα με τις οικονομικές και διοικητικές αρμοδιότητές σας;
Όχι, αλλά θα λυθεί. Ένας εύκολος τρόπος είναι να δοθούν οι αρμοδιότητες του Τομέα Πολιτισμού στον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού. Έχει γίνει σε άλλα υπουργεία, περιμένουμε να γίνει και εδώ, αλλά δεν είναι κάτι που βιάζει, διότι η συνεργασία με τον Αριστείδη Μπαλτά είναι κάτι παραπάνω από άριστη. Είμαστε φίλοι πάνω από 25 χρόνια.
 
* Άλλο η φιλία, άλλο η εφαρμοσμένη πολιτική...
Και στην εφαρμοσμένη πολιτική έχουμε άριστη σχέση. Αν γίνει κι αυτό το οποίο συζητείται, θα εξομαλυνθεί η λειτουργία. Διαφέρουν πάρα πολύ τα δύο υπουργεία. Κατά τη γνώμη μου, είναι και δύσκολα συγχωνεύσιμα, έχουν διαφορετικά αντικείμενα. Το πιο κοντινό με το Πολιτισμού, και ως αντικείμενο και βάση του Συντάγματος, είναι το υπουργείο Περιβάλλοντος. Το άρθρο 24 του Συντάγματος μιλά ενιαία για το πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον. Διοικητικά, επίσης, το υπουργείο Παιδείας είναι ένα βαρύ υπουργείο υποδομών. Διοικεί τη μεγαλύτερη διοικητική μηχανή του κράτους, έχει 180.000 υπαλλήλους, έχει τεράστιο βαθμό αποκέντρωσης στις Περιφέρειες και μια μεγάλη γραφειοκρατία που διεκπεραιώνει κάποιες ανελαστικές λειτουργίες, δύσκολες και με μεγάλη πολιτική ευαισθησία. Το υπουργείο Πολιτισμού έχει μεγάλο συμβολικό βάρος, ανάλογο του Παιδείας. Η κοινωνική ευαισθησία στα θέματα Πολιτισμού δεν είναι ίδια με του Παιδείας, γιατί το Παιδείας αφορά εκατομμύρια ελληνικές οικογένειες. Το Πολιτισμού είναι ένα παραγωγικό υπουργείο, με πανελλήνια δομή, έχει παντού μια υπηρεσία κι ένα μάτι, παράγει έργο πολλών ειδών, ένα απ' τα οποία είναι το ανασκαφικό και αναστηλωτικό το οποίο σε πολύ μεγάλο βαθμό γίνεται με αυτεπιστασία των αρχαιολόγων και μηχανικών του υπουργείου. Έχει τεράστιο ρυθμιστικό ρόλο στη ρύθμιση του περιβάλλοντος, άρα επηρεάζει την οικονομική δραστηριότητα και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Επίσης, παράγει ρευστότητα μέσω των εσόδων από τους αρχαιολογικούς χώρους και των έμμεσων εσόδων που προκύπτουν από 'κεί. Η δε πανελλήνια δομή του υπουργείου Πολιτισμού δεν είναι αποκεντρωμένη στις Περιφέρειες και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Υπάγεται απ' ευθείας στην κεντρική υπηρεσία και έτσι πρέπει να παραμείνει στον αιώνα τον άπαντα.
 
* Σκοπεύετε να θέσετε στα αρμόδια κυβερνητικά όργανα, ενδεχομένως και στον πρωθυπουργό, το θέμα της ανάγκης αυτονομίας του υπουργείου Πολιτισμού;
Ναι, αλλά όχι με έναν φορμαλιστικό τρόπο. Πρέπει να δούμε την ουσία, τι είναι πιο λειτουργικό για το σύνολο του κυβερνητικού έργου και το πιο αποδοτικό επίσης με όρους και δημοσιονομικούς και απόδοσης εσόδων. Το υπουργείο Πολιτισμού παράγει και μπορεί να παράγει πολύ περισσότερα έσοδα. Κάποιες μελέτες των τελευταίων δύο - τριών ετών υπολόγισαν ότι ο εκτιμώμενος πολλαπλασιαστής για τις επενδύσεις που γίνονται στον Πολιτισμό είναι της τάξης του 3,4 με 3,5. Είναι ιλιγγιώδης πολλαπλασιαστής, δεν υπάρχει άλλο πράγμα μέσα στη δημόσια οικονομία, ίσως και στην ιδιωτική, που να έχει τέτοιους συντελεστές. Υπάρχει ένα πεδίο δόξης και πλούτου λαμπρό για τον Πολιτισμό και από τη μεριά του κράτους το μόνο αρμόδιο όργανο να παρέμβει ρυθμιστικά ως παραγωγός, ρυθμιστής, εμπνευστής, στρατηγικός επιτελικός παίκτης είναι το υπουργείο Πολιτισμού. Πρέπει να το δούμε σε μια συνολική πορεία και στρατηγική της κυβέρνησης και να δούμε αν μπορεί αυτό το υπουργείο ως αυτοτελές να επιτελέσει ουσιαστικότερα και πιο αποδοτικά τον ρόλο του. Αυτό σε κάθε περίπτωση είναι απόφαση του πρωθυπουργού.
 
* Ο νέος οργανισμός του υπουργείου έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα όπως πιστοποιούν οι εργαζόμενοι και τα στελέχη του. Ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις ανακοίνωσε ότι σε ένα εξάμηνο θα γίνουν ενιαίοι και συμπαγείς οργανισμοί για τα δέκα υπουργεία. Εσείς στις προγραμματικές σας δηλώσεις αναφέρατε ότι πρώτη σας προτεραιότητα είναι η επίλυση λειτουργικών και διαρθρωτικών θεμάτων που έχουν προκύψει με την εφαρμογή του νέου οργανισμού. Η ΕΕΚΕ Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ πριν τις εκλογές έκανε λόγο για κατάργηση αυτού του οργανισμού. Τι ακριβώς σκοπεύετε να κάνετε;
Θα κάνουμε αυτό το οποίο θα επιλέξει ο πρωθυπουργός. Η αεροπειρατεία του κράτους στην οποία αναφέρθηκα ήταν η εσπευσμένη, τσαπατσούλικη και αποδιαρθρωτική των λειτουργιών του κράτους υιοθέτηση 18 οργανισμών στα 18 υπουργεία της προηγούμενης κυβέρνησης. Έγινε μέσα στο καλοκαίρι, κεντρικά από το ΥΔΜΗΔ του κ. Μητσοτάκη, οι περισσότεροι οργανισμοί έγιναν με πολύ βιαστικές ενέργειες, χωρίς μελέτη.
Θα σας πω χαρακτηριστικά ότι έγιναν κάποιες Ομάδες Διοίκησης Έργου, οι ΟΔΕ, οι οποίες έφτιαξαν τους οργανισμούς. Σε πολύ λίγα υπουργεία ή σε κανένα δεν μπορούμε να βρούμε από το αρχείο ποιοι ήταν ακριβώς σ' αυτές τις ΟΔΕ. Ήταν κάποια στελέχη των υπουργείων. Είναι δύσκολο να βρεθεί ποια είναι η τελική ΟΔΕ που κατάρτισε τον οργανισμό. Ήταν επικεφαλής οι γενικοί γραμματείς και κάποιοι διευθυντές. Έφτιαξαν οργανισμούς όπως του υπουργείου Πολιτισμού που είναι ένας δυσλειτουργικός οργανισμός, ο οποίος έκανε κάποια πράγματα που είχαν ένα νόημα σε άλλες περιπτώσεις, όμως συγχώνευσε βιαίως διευθύνσεις, έκανε ή τέρατα ή νάνους και δημιούργησε κάποια 15-20 τμήματα και υπηρεσίες που είναι κενά κουτιά. Σχεδόν όλα τα καινούργια τμήματα είναι χωρίς κανένα επιχειρησιακό σχέδιο, χωρίς αντικείμενο εργασίας, πολλά απ' αυτά έχουν ανεπαρκή ή καμία στελέχωση και σε άλλα είναι άνθρωποι εντελώς άσχετοι με το περιγραφόμενο αντικείμενο του τμήματος. Πρόκειται περί μιας κωμωδίας.
Αυτός ο νόμος της αλλαγής των οργανισμών προέβλεπε ότι, μεταβατικά και προσωρινά, επικεφαλής των διευθύνσεων δεν θα τοποθετούντο υπάλληλοι βάσει κρίσεων, αλλά με απευθείας διορισμούς από τον υπουργό με βάση κάποια ασαφή κριτήρια. Στην πράξη οι υπουργοί διόρισαν γενικούς διευθυντές και διευθυντές όχι τα στελέχη που είχαν τα απαραίτητα υπηρεσιακά και επιστημονικά προσόντα, αλλά με πλήρη αυθαιρεσία. Αυτό είναι ολέθριο και για την τήρηση της ηθικής τάξεως μέσα σε κάθε υπηρεσία αλλά υπάρχουν και προφανείς πολιτικές σκοπιμότητες, φτιάχτηκαν μηχανισμοί. Κατά τη γνώμη μου, χρειάζεται ένας νέος οργανισμός με έναν σκελετό και του καταργηθέντος παλιού και του καινούργιου. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι θέμα λίγων μηνών, θέλει δουλειά.
 
* Στο θέμα της Αμφίπολης έχετε τοποθετηθεί σαφώς και ως προς την πολιτική διαχείριση και ως προς το τι περιμένουμε πια από την επιστημονική έρευνα.
Το ανασκαφικό έργο έχει βάλει άνω τελεία. Αυτό που επείγει απολύτως, είναι η αναστήλωση, τα υποστηρικτικά έργα. Υπάρχει ένας τεράστιος όγκος σαθρού χώματος πάνω και γύρω από το μνημείο ο οποίος απειλεί το μνημείο. Οι πρώτες εκτενείς αναστηλωτικές εργασίες ίσως να μην επαρκούν απολύτως, ίσως να χρειάζεται περαιτέρω στήριξη και βελτίωση. Η υπερεπιτάχυνση που έγινε στο ανασκαφικό έργο δημιουργεί ανάλογες απαιτήσεις στην αναστήλωση.
 
* Προκειμένου να πληροφορηθούν και η κοινωνία, και η επιστημονική κοινότητα τα πεπραγμένα, τα ενδεχόμενα λάθη ή τις παραλείψεις του ανασκαφικού έργου, δεδομένης της πρωτόγνωρης ιδεολογικής χρήσης της Αμφίπολης, προτίθεστε να ορίσετε επιτροπή εμπειρογνωμόνων;
Αυτό μπορεί να γίνει εφόσον κριθεί σκόπιμο, αφού περάσει το προβλεπόμενο διάστημα από τον αρχαιολογικό νόμο κατά το οποίο η ανασκαφέας κάνει την επιστημονική της ανακοίνωση.
 
* Μετά την άρνηση των Βρετανών, θα επανεξετάσετε την πολιτική μας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα; Παραμένει πάγια θέση μας η διπλωματική και όχι η δικαστική οδός;
Παραμένει πάγια η θέση μας. Δεν θέλουμε τη δικαστική οδό. Πράγματι, το σύνολο των γλυπτών θα 'πρεπε να είναι ενιαίο και αδιάσπαστο. Πρέπει να δούμε μια πιο ευέλικτη, εύπλαστη και ανθεκτική στον χρόνο τακτική και στρατηγική.
 
* Με τη μεσολάβηση της UNESCO ή έχει κλείσει αυτή η οδός;
Ελπίζω να μην έχει κλείσει, γιατί δαπανήθηκε κόπος και διπλωματικό κεφάλαιο και ήταν μια εξαιρετική επιτυχία τού ότι φτάσαμε να ζητηθεί μεσολάβηση. Εικάζω αυτή τη στιγμή ότι η παρεμβολή της επίσκεψης της κ. Αλαμουντίν - Κλούνεϊ, ενώ εξελίσσονταν το αίτημα διαμεσολάβησης, έκανε ζημιά στη διαμεσολάβηση.
 
* Συνεργαζόμαστε ακόμα με το νομικό γραφείο που εργάζεται η κ. Κλούνεϊ;
Το υπουργείο δεν συνεργάζεται ευθέως, δεν έδωσε ουδέποτε μια ευθεία παραγγελία. Η παραγγελία για τη γνωμάτευση πληρώνεται από ανώνυμο χορηγό.
 
* Πόσο κόστισε η εμπλοκή του γραφείου;
Γύρω στις 200.000 ευρώ, τα οποία δίνει ο χορηγός.
 
* Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι εποπτευόμενος οργανισμός. Έχετε πει ότι σκέφτεστε να ακολουθήσετε το παράδειγμα του Μουσείου της Ακρόπολης και για άλλα μεγάλα μουσεία της χώρας. Σκοπεύετε να το επανεξετάσετε αυτό, ώστε τα έσοδά του να βοηθούν και άλλες ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας;
Το Μουσείο της Ακρόπολης έχει ένα πρόβλημα. Ενώ το αυτοδιοίκητο του επέτρεψε να αναπτυχθεί πολύ καλά προς όφελός του, τα οφέλη που αποκομίζει δεν βοηθούν άλλα μικρότερα μουσεία. Αν δώσουμε σε κάποια μεγάλα μουσεία έναν βαθμό αυτοτέλειας, θα πρέπει να έχει ληφθεί πρόνοια ώστε τα ενδεχομένως ή αρκετά πιθανά αυξημένα έσοδα να διαμοιράζονται ομαλά προς όφελος όλων των μικρών μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων που έχουν ανάγκη.
 
* Υπηρεσιακοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι η μορφή του εποπτευόμενου οργανισμού ανοίγει πιθανά παράθυρα σε ιδιωτικοποίηση.
Προς Θεού, όχι. Αυτό που μπορεί να συμβεί, και συμβαίνει στην περίπτωση του Μουσείου της Ακρόπολης είναι ότι έχει μια αυξημένη εξουσία ο εκάστοτε υπουργός που διορίζει το Δ.Σ. ή τον διευθυντή εφόσον δεν προκηρύσσεται διαγωνισμός. Αυτό πράγματι με κάποιο τρόπο είναι προβληματικό. Δεν είμαι υποχρεωτικά υπέρ της πλήρους αυτονομίας, αλλά νομίζω ότι για το Αρχαιολογικό Μουσείο που είναι η ναυαρχίδα της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς μαζί με τη Δήλο, τους Δελφούς κ.ά. εκεί πρέπει ο διευθυντής και μεγαλύτερη θητεία να έχει, να έχει υποστηρικτικά ένα Δ.Σ., να μπορεί να διαχειριστεί στοιχειωδώς έναν προϋπολογισμό, να μπορεί να σχεδιάσει τα εκπαιδευτικά του προγράμματα, να μπορεί να σχεδιάσει ακόμα και δικά του πωλητέα αντικείμενα. Επιμένω ότι με κάποιο τρόπο και νομοθετημένα θα πρέπει και μέρος των εσόδων να διοχετεύεται για υποστήριξη του εθνικού συνόλου και επίσης η εποπτεία από την Αρχαιολογική Υπηρεσία να είναι αρκετά ισχυρή, μαζί με την εξουσία που ασκούν οι πολιτικοί ηγέτες, ώστε να έχουμε ομαλές συνέχειες.
Η πολιτιστική κληρονομιά και η διαχείρισή της είναι δημόσιο αγαθό, προστατευμένο από το Σύνταγμα. Το υπουργείο Πολιτισμού και η Αρχαιολογική Υπηρεσία υπάρχουν για να εγγυώνται αυτή την προστασία. Θα ήμουν ο τελευταίος που θα άνοιγα ένα παραθυράκι για να απειληθεί ο δημόσιος χαρακτήρας και ο χαρακτήρας του διασφαλισμένου και εγγυημένου δημόσιου αγαθού για όλους του Έλληνες πολίτες.
 
* Εκκρεμεί η πλήρωση της θέσης διευθυντή του Μουσείου, για την οποία είπατε ότι θα προκηρυχθεί διαγωνισμός. Πότε θα προκηρυχθεί; Μπορεί να είναι και ξένος διευθυντής;
Πιθανόν να είναι και ξένος. Αν και νομίζω ότι δύσκολα θα βρεθεί ξένος κλασικός αρχαιολόγος με γνώσεις μουσειολογίας, που θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τους αντίστοιχους καλούς δικούς μας.
 
* Τι θα κάνετε με τις κρίσεις των προϊσταμένων που εκκρεμούν εδώ και μερικά χρόνια;
Τώρα ψηφίστηκαν υπηρεσιακά συμβούλια. Απαιτείται ένα χρονικό διάστημα. Επειδή υπάρχουν δυσλειτουργίες, πιθανόν να έχουμε και αλλαγές με υπουργικές αποφάσεις. Δεν το αποκλείω καθόλου, ούτε λέω όμως ότι θα γίνει σίγουρα. Κάποιοι διευθυντές διορίστηκαν κατά παράβαση της ιεραρχίας και των αξιολογικών κρίσεων. Τα εξετάζουμε και εφόσον δημιουργούν προβλήματα δυσλειτουργίας στην υπηρεσία και στο βαθμό που αργούν ακόμα οι αξιολογικές χρήσεις, μπορούμε να τα επανορθώσουμε.
 
* Το θέμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων του μετρό Θεσσαλονίκης, σχετικά με την απομάκρυνση και επανατοποθέτησή τους στη διάρκεια των εργασιών για τον σταθμό Βενιζέλου παραμένει ανοιχτό. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;
Δυστυχώς, δεν έχω κάνει αυτοψία και σύσκεψη με τους υπηρεσιακούς φορείς. Απ' όσο έχω ενημερωθεί, βρίσκεται σε καλό σημείο. Έχει γίνει αποδοχή του ανασκαφικού πεδίου και της αξίας των ευρημάτων και έχουν βρεθεί λύσεις που θα είναι πρόσφορες και για την προστασία των αρχαιοτήτων και για συνέχιση του έργου. Θα μπορέσουμε να βρούμε λύση. Προς το παρόν, συμμερίζομαι τις εισηγήσεις της υπηρεσίας, οι οποίες είναι υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων. Αλλά και από πολιτικούς παράγοντες της πόλης που έχω λάβει ενημέρωση, η εντύπωση είναι ότι μπορεί να συνυπάρξει ομαλά και το έργο και οι αρχαιότητες.
 
* Το ΚΑΣ πότε θα ξανασυνεδριάσει;
Πολύ σύντομα τώρα που έχουμε και Γενική Γραμματέα. Θα έχουμε ανανέωση προσώπων στα συμβούλια.
 
* Ποια θα είναι η τύχη των ακινήτων του υπουργείου Πολιτισμού που είχαν πάρει το δρόμο για το ΤΑΙΠΕΔ; Πώς θα αξιοποιήσετε τα ακίνητα του υπουργείου;
Αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις είναι αδρανείς προς το παρόν. Θα τις εξετάσουμε μαζί με το υπουργείο Οικονομικών και με τη νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
 
* Θα μετακομίσετε στο κτήριο Τσαούσογλου στην Πειραιώς;
Έχω εισηγήσεις που υποστηρίζουν ότι το προσχέδιο του κτηριακού προγράμματος δεν ικανοποιεί όλες τις ανάγκες του υπουργείου. Σκοπός μας είναι να συγκεντρώσουμε τις υπηρεσίες. Το κτήριο Τσαούσογλου επιπλέον είναι σε έναν άξονα χωρίς συγκοινωνίες, δύσκολα επισκέψιμο από το κοινό. Προσωπική μου άποψη είναι ότι οι δημόσιες υπηρεσίες με ένα συμβολισμό και με επαφή με το κοινό δεν πρέπει να εγκαταλείπουν το ιστορικό κέντρο της πόλης διότι δημιουργούν αστικά κενά. Δεν μπορεί τα υπουργεία να βρίσκονται σε πρώην βιομηχανικές περιοχές.
 
* Τι γίνεται με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης; Πότε θα εγκαινιαστεί;
Έχουμε κάποια καλά νέα, δεδομένου ότι υπήρχαν πολλές εμπλοκές στην παραλαβή του κτηρίου. Είχε εργοταξιακό ρεύμα και τώρα συνδέεται με τα δίκτυα. Αρχίζει η παραλαβή προς χρήση, και τμηματικά θα μπουν μέσα οι υπηρεσίες. Ένα κτήριο που έχει χρηματοδοτηθεί από ΕΣΠΑ είναι περίπλοκο να παραληφθεί, έχει ένα περίπλοκο νομικό καθεστώς. Ο στόχος μας είναι να εγκαινιαστεί μέσα στο έτος.
 
* Με ποιον διευθυντή;
Αυτό θα επιλυθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες ή εβδομάδες.
 
* Μπορεί να βγει αληθινό το πρωταπριλιάτικο ψέμα της "Αυγής" που έφερε διευθυντή τον Ντένη Ζαχαρόπουλο;
Πιθανόν. Είναι μέρος της αλήθειας, με την εξής έννοια: είπαμε ότι θα προκηρυχθεί ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός. Αν ο κ. Ζαχαρόπουλος είναι υποψήφιος και επιλεγεί, πιθανόν να είναι. Τον Ιανουάριο του 2016 θα έχουμε διευθυντή στο ΕΜΣΤ, ο οποίος θα προκύψει κατόπιν διαγωνισμού.
 
* Πότε θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός;
Εντός του έτους, πάντως πριν τον Ιανουάριο του 2016.
 
* Η κ. Κοσκινά θα παραμείνει στη θέση της ως τη λήξη της θητείας της;
Η κ. Κοσκινά τοποθετήθηκε ως προσωρινή διευθύντρια, αντικαθιστώντας την κ. Καφέτση.
 
* Με ποια μουσειολογική μελέτη θα ανοίξει το Μουσείο;
Έχει προηγηθεί μια προεργασία από την κ. Καφέτση και στο άμεσο μέλλον ολοκληρώνεται η μουσειολογική μελέτη που ετοιμάζεται τώρα.
 
* Έχετε πει ότι ηθικά θα τακτοποιήσετε την Άννα Καφέτση.
Θα είναι μέρος του ανοίγματος του Μουσείου, ηθικά και λειτουργικά. Θα συμβάλλει στο άνοιγμα με όποιον τρόπο μπορεί και θέλει, και συμφωνήσουμε. Απεπέμφθη με έναν άκομψο και παράτυπο τρόπο, τον οποίο δεν μπορούμε να αποδεχτούμε. Πρέπει να απαλειφθεί αυτή η βιαιότητα. Από την άλλη μεριά, η θητεία της δεν μπορεί να παραταθεί μονομερώς, δηλαδή με μια υπουργική απόφαση, πέρα από τη λήξη της τον Ιανουάριο του 2016. Νομίζω και η ίδια έχει τις δυνατότητες και τα άπειρα προσόντα να μπει σε έναν διαγωνισμό και να διεκδικήσει τη διεύθυνση. Μόνο με διαγωνισμό. Κανένας δεν θα πάρει θητεία χωρίς διαγωνισμό από τη στιγμή που θα ανοίξει το Μουσείο.
 
* Στο Εθνικό Θέατρο υπάρχει μια δυσλειτουργία με τον διευθυντή του. Θα τελειώσει τη θητεία του ο κ. Χατζάκης;
Δεν ξέρω τι θα γίνει. Στον κ. Χατζάκη έγινε μια πολιτική πρόταση να παραιτηθεί πριν το τέλος της θητείας του και έλαβα μια πολιτική άρνηση. Αυτό είναι δεκτό. Ως εποπτεύων, είμαι υποχρεωμένος να νοιάζομαι για την εύρυθμη λειτουργία του θεάτρου και όλα να γίνονται με νόμιμο και διαφανή τρόπο. Νομίζω ότι έχουμε κάποια προβλήματα διαφάνειας στο Εθνικό, για τα οποία είναι υπεύθυνες οι δύο διοικούσες αρχές, η διεύθυνση και το Δ.Σ.
 
* Θα αλλάξετε το Δ.Σ.;
Εφόσον δεν κάνει καλά τη δουλειά του, είμαι υποχρεωμένος να το αλλάξω. Προς το παρόν, έχω ζητήσει να μας δώσουν όλες τις συμβάσεις του 2014 και του 2015 για να δούμε αν είναι σύννομες και διαφανείς, δηλαδή δημοσιευμένες. Όλες οι συμβάσεις είναι πάνω στο τραπέζι και πιθανόν κάποιες να είναι καταχρηστικές, γι' αυτό δεν παρουσιάζονται. Υπάρχει πρόβλημα.
 
* Το οικονομικό πρόβλημα στο ΚΘΒΕ πως το αντιμετωπίζετε;
Είναι ένα δύσκολο πρόβλημα. Πρέπει να κάνουμε ρύθμιση με το ΙΚΑ, γιατί είχε καθυστερήσει να γίνει πριν ενάμιση χρόνο, με αποτέλεσμα να χαθεί η ρύθμιση. Πρέπει να γίνει ρύθμιση σε ένα χρέος προς την τράπεζα και πρέπει να διεκδικήσει μια επιστροφή ΦΠΑ που του χρωστάει το κράτος και κάποια χρωστούμενα από τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Είναι μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, για την οποία πρέπει να φροντίσουμε.
 
* Καταλογίζουν στον κ. Βούρο ξόδεμα πολλών κονδυλίων σε κάποιες παραγωγές. Θα το ελέγξετε;
Ο ίδιος το αρνείται. Θα το εξετάσουμε.
 
* Ο κ. Βούρος θα παραμείνει στη θέση τού καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ;
Το έχει αφήσει στη δική μας κρίση. Δεν έχω ακόμα πλήρη εικόνα των οικονομικών και των διοικητικών δυσχερειών. Θα έχω πάρα πολύ σύντομα. Δεν έχω εικόνα αν έκανε κακή διαχείριση. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι παρέλαβε το απόλυτο χάος από την προηγούμενη διεύθυνση.
 
* Σκοπεύετε να κάνετε διαχειριστικό έλεγχο στις κρατικές σκηνές;
Ναι, εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχουν ενδείξεις αρρυθμίας, θα γίνει έλεγχος.
 
* Με το Μέγαρο Μουσικής πώς θα αντιμετωπίσετε το βάρος που έχουν κληροδοτήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις από τη δανειακή σύμβαση;
Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Είμαστε κοντά στην επίλυσή του, η οποία θα χρειαστεί τη συνδρομή του υπουργείου Οικονομικών. Ένα πολύ αδρό σχέδιο, το οποίο θέλει αρκετή επεξεργασία, είναι να αναλάβει όλο το δανειακό βάρος και τα επιπλέον χρέη το κράτος, το οποίο άλλωστε είναι εγγυητής των δανείων ύψους 435 εκατ. ευρώ και έναντι αυτού να λάβει όλη την περιουσία του Μεγάρου και τη διοίκησή του.
 
* Πώς θα λειτουργήσει;
Ένας πιθανός τρόπος είναι να στεγάσει την ΚΟΑ και κάποιους άλλους οργανισμούς του κράτους και να γίνει ένας χώρος που θα φιλοξενεί θεάματα υψηλής ποιότητας απ' όλο το εύρος των εποχών, των τάσεων και των σχολών. Θέλει μια έξυπνη και ευφάνταστη διαχείριση ώστε να σπάσει λίγο η αχλή κάποιας υψηλοφροσύνης και απόστασης που είχε από τον πολύ κόσμο.
 
* Θα γίνει διαχειριστικός έλεγχος και για την περίοδο της διεύθυνσης του κ. Μάνου;
Αν χρειαστεί, μπορεί να γίνει. Σε όλα θα γίνει έλεγχος, σε διαφορετικό βάθος και ένταση.
 
* Ποια πολιτική θα εφαρμόσετε σε σχέση με τα ιδιωτικά ιδρύματα Πολιτισμού;
Κάθε πηγή χρηματοδότησης είναι ευπρόσδεκτη. Όπως στα ΕΣΠΑ και στο δημόσιο χρήμα υπάρχει απόλυτος δημόσιος έλεγχος, έτσι και το ιδιωτικό χρήμα υπόκειται στον δημόσιο έλεγχο. Γίνεται μια αμοιβαία συμφωνία ότι όλα γίνονται για το δημόσιο συμφέρον.
 
* Με το δεδομένο της οικονομικής κρίσης, πώς θα αντιμετωπίσει το Δημόσιο τη λειτουργία και τη συντήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεων της Λυρικής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης όταν παραδοθούν από το Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος";
Θα βρεθούν λύσεις, όχι κατ' ανάγκη με επιβάρυνση του δημόσιου προϋπολογισμού. Με απόλυτο δημόσιο έλεγχο, αλλά χωρίς επιβάρυνση των αδύναμων δημοσιονομικών.
 
* Πώς θα χειριστείτε την εκκρεμότητα με τον διορισμό του Χάρη Παπαδόπουλου ως γενικού διευθυντή στο Κέντρο Κινηματογράφου;
Αυτός ο διορισμός δεν έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, άρα είναι ως μη γενόμενος. Όποια άλλη νομική επιπλοκή υπάρχει θα επιλυθεί άμεσα και εντελώς καθαρά και διαφανώς.
 
* Τον νόμο Γερουλάνου για τον κινηματογράφο θα τον αλλάξετε;
Δεν θέλει απόρριψη και ξαναγράψιμο, έχει κάποια θετικά στοιχεία και έχει κάποιες αδυναμίες ή ελλείψεις. Σταδιακά θα τις βελτιώσουμε. Ήδη προσπαθούμε να βρούμε τρόπο να νομοθετήσουμε κίνητρα προσέλκυσης ξένων κινηματογραφικών παραγωγών. Οι τεχνίτες του κινηματογράφου είτε είναι άνεργοι, είτε αλλάζουν δουλειά, είτε ξενιτεύονται. Αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να βρουν δουλειές. Και θα βρουν είτε με την αναζωογόνηση της ελληνικής κινηματογραφίας, υποχρεώνοντας τα κανάλια να τηρήσουν τη νόμιμη υποχρέωσή τους να επενδύουν το 1,5% στην εγχώρια παραγωγή, είτε προσελκύοντας ξένες παραγωγές. Αυτό που ζητάνε οι ξένοι είναι επιστροφή φόρου.
Μια μέση αμερικανική παραγωγή στην Ελλάδα θα μείνει ένα μήνα και θα δαπανά χιλιάδες δολάρια την ημέρα δίνοντας δουλειά σε εκατοντάδες Έλληνες τεχνικούς. Εδώ είναι αυτό που λέμε ότι ο Πολιτισμός πρέπει να βοηθά να ανοίγουν θέσεις εργασίας. Δεν χρειάζονται χρήματα, απλώς διευκολύνεις. Υπήρχε πρόβλεψη και του "φιλμ κομίτι" στο Κέντρο Κινηματογράφου και αδρανοποιήθηκε. Θα το επανενεργοποιήσουμε και θα προσπαθήσουμε να κάνουμε την Ελλάδα ελκυστική για τις ξένες παραγωγές, διαφυλάσσοντας όλα μας τα περιουσιακά στοιχεία ώστε να ανοίξουν δουλειές και βγάλει η χώρα χρήματα.
 
* Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στα δίχτυα του Δικτύου 21 και να εμπλέκεται στην πολιτική βιβλίου;
Όχι, δεν θα συνεχίσει να βρίσκεται στα δίχτυα του Δικτύου 21. Ως προς την απεμπλοκή του θα το δούμε.
 
* Θα επαναλειτουργήσει το ΕΚΕΒΙ ή προτίθεστε να αναθέσετε τη λειτουργία του σε υπηρεσία του ΥΠΠΟ;
Και τα δύο είναι πιθανά, με το δεύτερο πιθανότερο. Το μελετάμε. Πιθανόν να μην έχει νόημα να λειτουργήσει το ΕΚΕΒΙ ως αυτοτελής οργανισμός. Το επιδιωκόμενο είναι να έχεις μια αποτελεσματική πολιτική βιβλίου με μια υγιή νομοθεσία, με την επαναφορά της Ενιαίας Τιμής Βιβλίου, για την οποία ο κ. Σταθάκης επεξεργάζεται τροπολογία και μάλιστα βελτιωμένη, προκειμένου να εξυγιάνει την αγορά και να αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο.
 
* Θεωρείτε ότι μια αριστερή κυβέρνηση πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τις προγραμματικές θέσεις του κόμματος από το οποίο προέρχεται για τα ζητήματα του Πολιτισμού;
Όλα αυτά τα παίρνει υπόψη της και ταυτόχρονα πρέπει να παίρνει υπόψη της την πραγματικότητα.
 
* Φεύγοντας από το υπουργείο, τι θα θέλατε να θυμούνται από τη θητεία σας;
Ότι κάποιοι άνθρωποι βρήκαν το χαμόγελό τους σ' αυτή τη σκοτεινή περίοδο που περνάμε και πίστεψαν ότι ο ελληνικός Πολιτισμός για τους Έλληνες είναι τροφή και αποκούμπι.

Πηγή: www.avgi.gr