Πέμπτη, 2 Μαρτίου 2017

Γιατί 2 μέτρα και 2 σταθμά στην προστασία των νεώτερων μνημείων του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης;



Αρχικώς μπράβο στο Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης που αποκαθιστά το «Σήμα της Ολυμπιακής» στη διασταύρωση των λ. Βουλιαγμένης & Αλίμου, ξεκινώντας εργασίες καθαρισμού, βαψίματος και επαναφωτισμού του.

Και εάν στην απόφαση αυτή δεν συντέλεσαν περισσότεροι παράγοντες του Δήμου αλλά αποτελεί προσωπική
επιλογή του Δημάρχου κ. Κωνσταντάτου, τότε ειλικρινά και κυριολεκτικά Εύγε του Δημάρχου!

Διότι η σημαντική αυτή κατασκευή, για δεκαετίες εγκαταλελειμμένη στη φθορά του χρόνου και των καιρικών συνθηκών, παρότι δείχνει σήμερα ξεπερασμένη και θλιβερή, εντούτοις είναι σημαντική ως συμβολικό στοιχείο, το οποίο:

1. "Είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας".

2. "Σηματοδοτεί ιστορικά και αισθητικά τη μεταπολεμική Αθήνα και το γενικότερο όραμα του εκσυγχρονισμού της και δεν απέκτησε τον χαρακτήρα του μόνο στα μάτια αρχιτεκτόνων αλλά στην ίδια τη συλλογική μνήμη, όπως μαρτυρούν δεκάδες καταγραφών του σε κινηματογραφικές ταινίες και φωτογραφικές αναπαραστάσεις".

3. "Αποτελεί πασίγνωστη μοντέρνα εικόνα του ελληνικού σινεμά της δεκαετίας του 1960, αναδεικνύοντάς το σε σύμβολο της εξόδου από την περίοδο της φτώχειας και του πολέμου".

4. "Αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα τοπόσημα του χώρου και υπήρξε πασίγνωστο σημάδι προσέγγισης της περιοχής του αεροδρομίου στην κάθοδο από την Αθήνα μέσω της λεωφόρου Βουλιαγμένης".

5. "Ως τεχνικό έργο που αποτέλεσε, επιπλέον, τοπόσημο τόσο για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής όσο και για τους οδηγούς σε έναν κομβικό και πολυσύχναστο οδικό άξονα του νότου της πόλης, στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, ιδίως εκείνους που κατευθύνονταν στο Ανατολικό Αεροδρόμιο του Ελληνικού, αποτελεί ένα πολλαπλά σημαίνον στοιχείο του χαμένου αεροδρομίου. Η διατήρησή του ενισχύει την αντίληψη της προσέγγισης στον χώρο, δομεί νοηματικά και χρονικά την πορεία, ανακτώντας ένα μεγάλο μέρος από τη διαφεύγουσα συλλογική μνήμη".

6. "Δεν διασώθηκε ούτε λόγω της παλαιότητάς του ούτε λόγω της αυθεντικότητας, της αρτιότητας ή της εξαιρετικής τεχνολογικής ή αρχιτεκτονικής του αξίας, αλλά κυρίως λόγω της μοναδικότητάς του στο ιστορικό και γεωγραφικό πλαίσιο εντός του οποίου λειτούργησε, των συμβολισμών και της ταύτισής του με τον τόπο και την ιστορία του".

Πόσο ταιριαστοί και αυταπόδεικτοι ακούγονται όλοι οι παραπάνω λόγοι, τόσο που και μόνον αυτοί θα αρκούσαν για την κήρυξη του «Σήματος της Ολυμπιακής» ως διατηρητέο νεώτερο μνημείο, κάτι που θα άξιζε τον κόπο πράγματι να διεκδικήσει και να πετύχει ο Δήμος μας.

Μόνο που όλοι οι παραπάνω λόγοι (1-6) ένας προς έναν, δεν έχουν γραφτεί για το «Σήμα της Ολυμπιακής» αλλά για τα επιλεγμένα κτίρια εντός του πρ. αεροδρομίου Ελληνικού (Δυτικό Αεροσταθμό, Υδατόπυργο Αμερικανικής Βάσης, Πύργους Ελέγχου κλπ.) που έχει προτείνει να κηρυχθούν διατηρητέα νεώτερα μνημεία το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Περιλαμβάνονται δε όλοι αυτολεξεί ως επιχειρήματα στο τεύχος που συνέταξε το ΕΜΠ, με τίτλο «ΝΕΟΤΕΡΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΚΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΚΟΣΜΑ - Έκθεση ιστορικής, αρχιτεκτονικής και τεχνικής τεκμηρίωσης κτιρίων και εγκαταστάσεων».

Τα ερώτηματα αναπόφευκτα:

Αφού εμφανέστατα όλες οι προαναφερόμενες κατασκευές συνολικά αποτελούν ισάξια ίχνη της ιστορίας και της συλλογικής μνήμης του τόπου μας, γιατί να αντιμετωπίζονται εκ διαμέτρου αντίθετα από το Δήμο μας;

Γιατί ευαισθησία μόνο για τη δίκαιη διάσωση και αποκατάσταση του «Σήματος της Ολυμπιακής»;

Γιατί αναισθησία για όλα τα υπόλοιπα ιστορικά κτίρια, που δίκαια χρήζουν ισάξιας προσοχής και προστασίας από το Δήμο μας;

Γιατί εκείνα να εγκαταλείπονται, με κίνδυνο να κατεδαφιστούν και να εξαφανιστεί η ιστορία που αντιπροσωπεύουν;

Γιατί 2 μέτρα και 2 σταθμά κ. Δήμαρχε;
Γιατί;
 
Διαβάστε: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου