Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2015

Η παθογένεια της απουσίας μόνιμων διορισμών στα σχολεία

γράφει η Μαρία Σπανού

Μια από τις σημαντικότερες παθογένειες της εκπαίδευσης, απόρροια της εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών, είναι η έλλειψη μόνιμων διορισμών.

Το γεγονός αυτό τονίστηκε, άλλωστε
και από τον νέο υπουργό Παιδείας, Ν. Φίλη, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεών του για την Παιδεία.

«Αλήθεια, γιατί δεν μας λένε πόσες προσλήψεις προέβλεπε ο προϋπολογισμός που ψήφισαν πέρσι; Ούτε μία. Γιατί δεν μας λένε πόσες από τις χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών που συνταξιοδοτήθηκαν κάλυψαν με διορισμούς τα τελευταία χρόνια; Ούτε μία. Τα κενά των προηγούμενων κυβερνήσεων παλεύουμε φέτος να καλύψουμε» υπογράμμισε ο κ. Φίλης.

Οι δηλώσεις του υπουργού τεκμαίρονται από τους αριθμούς των διορισμών, που είναι αδυσώπητοι. Την τελευταία πενταετία διορίστηκαν μόλις 1.091 δάσκαλοι, ενώ οι συνταξιοδοτήσεις ξεπέρασαν τις 8.500. Στους νηπιαγωγούς είχαμε 514 διορισμούς, με τους αποχωρούντες εκπαιδευτικούς να ξεπερνούν τους 2.600.

Συγχωνεύσεις σχολείων και αίθουσες που ασφυκτιούν από το πλήθος των μαθητών ήταν οι λύσεις που εφάρμοσαν οι μνημονιακές πολιτικές ηγεσίες για να περιορίσουν τα κενά. Το μόνο που κατάφεραν ήταν να δημιουργήσουν στρατιές αναπληρωτών και να μειώσουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης λόγω των αντίξοων συνθηκών διδασκαλίας και της υστερόχρονης κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών.

«Αυτό που χρειάζεται η εκπαίδευση είναι διορισμούς εκπαιδευτικών και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Ο εκπαιδευτικός είναι η καρδιά του σχολείου» δήλωσε ο υπουργός Παιδείας σημειώνοντας ότι «οι καλές συνθήκες εργασίας τους μεταφράζονται σε καλές συνθήκες μόρφωσης των παιδιών». Φυσικά οι καλές συνθήκες επιβάλλεται να αφορούν και τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που περιδιαβαίνουν την επικράτεια ως άλλοι Τσιγγάνοι και έχουν μετατραπεί σε στυλοβάτες της εκπαίδευσης λόγω των ακριβοθώρητων διορισμών.

Οι αδικίες που δημιουργήθηκαν από το "μισό" άνοιγμα των πινάκων, αφαιρώντας δύο χρόνια προϋπηρεσίας των αναπληρωτών, θα "κοστίσουν" την εργασία σε πολλούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς φέτος.

Η δε υποχρέωση των αναπληρωτών να μετακινηθούν εντός δύο ημερών σε οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδος κληθούν να υπηρετήσουν, η παροχή μόλις 119 ημερών άδειας για τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς που είναι σε κατάσταση εγκυμοσύνης, ενώ σε περίπτωση επαπειλούμενης κυήσεως αναγκάζονται να λάβουν άδεια χωρίς αποδοχές και χωρίς να προσμετράται η προϋπηρεσία τους, ο παραγκωνισμός των μονογονέων αναπληρωτών εκπαιδευτικών είναι μερικά μόνο παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι οι αναπληρωτές αντιμετωπίζονται ως εκπαιδευτικοί Β' κατηγορίας, με τις ίδιες υποχρεώσεις, αλλά χωρίς τα δικαιώματα των μονίμων εκπαιδευτικών.

Αλήθεια, χωρίς τους αναπληρωτές, πόσα νηπιαγωγεία θα λειτουργούσαν; Πόσα νήπια θα έμεναν εκτός της τόσο σημαντικής για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού προσχολικής εκπαίδευσης;

Δεν θα δώσουμε απαντήσεις στα πιο πάνω ερωτήματα. Απαντήσεις μπορούν να δώσουν οι γονείς με παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών οι οποίοι βιώνουν το πρόβλημα των κλειστών νηπιαγωγείων και αγωνιούν για την άμεση κάλυψη των κενών.

Οι προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας δίνουν αισιοδοξία στους χιλιάδες αναπληρωτές, αφού τόνισε πως πρώτο μέλημά του είναι να λειτουργήσουν γρήγορα όλα τα σχολεία, ενώ θα διερευνηθεί η δυνατότητα ενός αριθμού μόνιμων διορισμών μέσα στο 2016.

Από την τοποθέτηση του υπουργού κρατάμε και τα ακόλουθα: «Δεν είναι δυνατόν τα σχολεία να λειτουργούν με προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων από χρήματα που προέρχονται από το ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή από πόρους που προορίζονται για αναπτυξιακές δράσεις. Το πρόβλημα έχει και παιδαγωγικές διαστάσεις. Δεν είναι επιτρεπτό εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές να αλλάζουν κάθε χρόνο δασκάλους όταν η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον δάσκαλο και τον μαθητή προϋποθέτει κάποια διάρκεια».

Συμφωνούμε απόλυτα με την πιο πάνω τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας και αδημονούμε για την αντιμετώπιση της παθογένειας της ανυπαρξίας των μόνιμων προσλήψεων, για την οποία διαφαίνεται η πολιτική βούληση της νέας πολιτικής ηγεσίας.

Η δε εξαγγελία ενός άμεσου εθνικού διαλόγου για την παιδεία βρίσκει τη μάχιμη εκπαιδευτική κοινότητα της τάξης σύμφωνη, προκειμένου πρώτη φορά να εισακουστούν και υιοθετηθούν οι απόψεις της, χωρίς τα γνωστά "φίλτρα" των κομματικών και συνδικαλιστικών συσχετισμών.

Πηγή: www.avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου