Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016

Καλλιθέα: Ο «Βέρθερος» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή στο θέατρο "Σημείο"

Μια παράσταση βασισμένη στα «Πάθη του Νεαρού Βέρθερου» του J.W. Goethe σε σκηνοθεσία και σκηνική σύλληψη του Αλέξανδρου Διαμαντή, στο Θέατρο Σημείο, Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα-πίσω από το
Πάντειο Πανεπιστήμιο, από την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου.
 
Ένα από τα μεγαλύτερα κλασικά μυθιστορήματα, τα «Πάθη του Νεαρού Βέρθερου», διαμόρφωσαν τον τρόπο που ο σύγχρονος άνθρωπος βλέπει τα πράγματα.


«Θα ήταν άσχημο, αν ο καθένας δεν είχε περάσει στη ζωή του μια εποχή που να του φαίνεται ότι ο Βέρθερος έχει γραφτεί για αυτόν» έγραφε ο Γκαίτε στην αυτοβιογραφία του «Ποίηση και Αλήθεια». Ο Βέρθερος είναι ο εαυτός του. Αυτή η ξεκάθαρη ποιότητα τον κρατά σφριγηλό και ζωντανό ακόμη και σήμερα, 242 χρόνια μετά τη δημιουργία του.

Ο Βέρθερος είναι ένας νέος με ειλικρινή ευαισθησία, ονειροπόλος και αβέβαιος, ο οποίος αντιμετωπίζει τη ζωή σαν όνειρο, εξωθώντας τον εαυτό του στα άκρα.


Μια σειρά επεισοδίων που δοκιμάζουν την βαθιά του πίστη στους ανθρώπους και προπάντων ένας άτυχος έρωτας, τον οδηγούν στην ελεύθερη επιλογή ενός λυτρωτικού θανάτου, ο οποίος εντούτοις δεν είναι ούτε η απότομη διακοπή, ούτε η θλιβερή λύση στα πάθη και στους πόνους της καρδιάς του. Αντίθετα, είναι μια συγκλονιστική απόδειξη της αγαθής προσήλωσής του στις ιδέες και στην πίστη του. Με τον θάνατό του, δοκιμάζει την κοινωνία και θυσιάζεται με θετική τόλμη, θέλοντας να δείξει στους ανθρώπους τον δρόμο προς την ελευθερία, ο οποίος περνά μέσα από την κατανόηση ημών και των γύρω μας.

Η παράσταση είναι μια απόδοση τιμής σ'αυτό το αρχετυπικό έπος της νεότητας, από ανθρώπους εξίσου νέους όπως ο δημιουργός του και τα άτομα που τον ενέπνευσαν, πίσω στη Γερμανία του 1774. Με τη μεγαλύτερη δυνατή απλότητα και με ουσιαστική ειλικρίνεια, αναπαρίσταται η παλιά -αλλά ζωντανή- ιστορία του Γκαίτε σ'ένα ονειρικό εικαστικό περιβάλλον στο χώρο της πραγματικότητας όπου ζει η Ποίηση.

Η παράσταση δεν επιθυμεί να μιμηθεί την εποχή ή τα ήθη του Βέρθερου, ούτε να τον χρησιμοποιήσει ως αφορμή για οτιδήποτε άλλο άσχετο με αυτόν. Το παίξιμο είναι σύγχρονο και καθημερινό, του 21ου αιώνα. Σε κάποιες συμπεριφορές, κινήσεις και στάσεις επιχειρείται η σύνδεση με την εποχή του Ρομαντισμού, αλλά το γενικό αισθητικό περιβάλλον είναι άχρονο και βασικό του στοιχείο είναι η γρήγορη κίνηση του αέρα και το παιχνίδι των υλικών (μέταλλο, τσιμέντο, ύφασμα και ξύλο) με το φως.

Από την παράσταση περνούν σαν λάμψεις τα ανθρώπινα συναισθήματα και οι ανθρώπινες συμπεριφορές, με τις μικρότητες και το μεγαλείο τους. Μοναδικός σκοπός είναι η διήγηση της ιστορίας του Βέρθερου με καθαρό και δυνατό τρόπο. Άλλωστε το μήνυμα του Γκαίτε είναι σημαντικό: σκοπός της ζωής του ανθρώπου είναι η διεκδίκηση της ελευθερίας, ακόμα κι αν αυτή δεν μπορεί ποτέ να κατοχυρωθεί απόλυτα. Για να μπορέσει ο άνθρωπος να την κυνηγήσει, πρέπει να μάθει να ακούει τους συνανθρώπους του και τον εαυτό του και να σέβεται τα συναισθήματά του.



Ο Αλέξανδρος Διαμαντής, σκηνοθέτης της παράστασης, σημειώνει:

Η αισθητική ιδέα πίσω από την παράσταση, ξεκίνησε από την 'Πορεία του Ακόλαστου' (A Rake's Progress-1735) του William Hogarth και από τη θέλησή μου να διερευνήσω τις επιδράσεις της μπαροκικής αισθητικής (μέσω των σκοτωμένων χρωμάτων, του chiarroscuro και της περίπλοκης μουσικής) σ'ένα σύγχρονο θεατρικό περιβάλλον (όπου οι άνθρωποι κινούνται και μιλούν με καθημερινό και σύγχρονο τρόπο και όπου στη σκηνογραφία έχει κρατηθεί μόνον ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο). Προϊόν αυτής της αλληλεπίδρασης, υπήρξε το στοιχείο του αέρα και η εξ αντιθέτου ενσωμάτωση στατικών κινήσεων και ακίνητων στάσεων στη χορογραφία.

Σκοπός της παράστασης είναι να οδηγηθεί ο θεατής, μέσα από την εμπειρία του Βέρθερου, στη λύση των δικών του προβλημάτων. Ιδιαίτερα με ενδιαφέρει ο νέος θεατής· θέλω με την παράσταση αυτή, να ταρακουνήσω τους νέους ανθρώπους και να τους δείξω τον λαμπρό κόσμο που ανοίγεται ευρύς μπροστά τους.

O Βέρθερος αυτοκτονεί και αυτό θα μπορούσε να εκληφθεί ως μια δειλή ή παθητική επιλογή. Δεν είναι, όμως, έτσι· ο Βέρθερος, θεωρώντας, όπως προανέφερα, το θάνατο ως το σκαλοπάτι για την απόλυτη ελευθερία, διδάσκει με την αυτοκτονία του τον άνθρωπο να παραμένει πιστός στις επιλογές του και να τις ακολουθεί ως το τέλος, ανεξαρτήτως κόστους. Γι'αυτό και ο Γκαίτε περιέγραφε τον Βέρθερο ως «εκρηκτικό μηχανισμό», επειδή διδάσκει τους ανθρώπους να είναι ελεύθεροι και ιδεαλιστές και αυτό είναι αναμφίβολα ένα επαναστατικό μάθημα.

Η ταυτότητα της παράστασης:

Μετάφραση: Στέλλα Νικολούδη.
Σκηνοθεσία-σκηνική σύλληψη: Αλέξανδρος Διαμαντής.
Χορογραφία: Γιάννης Γιαπλές.
Σκηνικά: Δέσποινα Χαριτωνίδη.
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα.
Φωτισμοί: Άννα Σμπώκου.
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βικτώρια Στιμπέλσκι.
Φωτογράφος: Θωμάς Δασκαλάκης
Video Trailer: Mορρίς Γκορμεζάνο
Διεύθυνση Παραγωγής: Σοφία Αθανασοπούλου.
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης.

 
Παίζουν: Γιώργος Γογώνης (Βέρθερος), Βερονίκη Κυριακοπούλου (Λόττε), Αδριανός Γκάτσος (Άλμπερτ), Ναταλία Σουΐφτ (Μορφή 1, Κυρία Α’, Φρεντερίκε, δις. φον Βήτα), Βασιλική Γεωργικοπούλου (Μορφή 2, Κυρία Β’, Υπηρέτρια της Λόττε, Μαργράβα Λάμδα, Μητέρα του Χάινριχ), Νόρα Πάντου (Εφημέριος ΑγίουΠέτρου, Κόμης Ωμέγα), Σταύρος Γιαννακόπουλος (Μορφή 4, Κύριος Αντρουάν, Κύριος Σμιτ, Πρίγκιπας Δέλτα), Τρύφων Ζάχαρης (Μορφή 3, Κύριος Τάδε, Χάινριχ).

Βέρθερος, Θέατρο Σημείο, Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα-πίσω από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, τηλ. 210 9229579, 210 8211847, 6977580764. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή, Σάββατο 21:15, Κυριακή 20:15, από 21 Οκτωβρίου έως 11 Δεκεμβρίου 2016. Τιμές Εισιτηρίων: Γενική Είσοδος 12 ευρώ, για θεατές κάτω των τριάντα ετών 5 ευρώ.

newpost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου