Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου 2018

Ο Σαρωνικός στο επίκεντρο του τουριστικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής - Συνέντευξη της Ελένης Δημοπούλου

συνέντευξη στην Έτα Βασιλείου

Το πλούσιο έργο στην ανάπτυξη και προβολή των τουριστικών προορισμών της Αττικής και των Νησιών της, από την Περιφέρεια Αττικής, είναι αδιαμφισβήτητο.

Μεθοδικά, με μεράκι και πολύ δουλειά, τα νησιά 
του Σαρωνικού έχουν αναβαθμιστεί στον τουριστικό χάρτη της χώρας, χάρη στην προσπάθεια που έχουν καταβάλει υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας Αττικής.


Η “ψυχή” αυτής της προσπάθειας, η Εντεταλμένη Περιφερειακή σύμβουλος Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής Ελένη Δημοπούλου, μιλάει αποκλειστικά στο SM για τον τουριστικό σχεδιασμό και τα αποτελέσματα των δράσεων της Π.Α.

Με συμμετοχή φέτος το φθινόπωρο, μέσα σχεδόν σε ενάμιση μήνα, σε τρεις μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις στο Παρίσι, στο Λονδίνο και στη Θεσσαλονίκη, η Περιφέρεια Αττικής συμπληρώνει περισσότερες από 450 συναντήσεις btb με τουριστικούς πράκτορες από όλο τον κόσμο, έχοντας εμπλουτίσει παράλληλα τη «φαρέτρα» της τουριστικής προβολής και ανάδειξης της Αττικής, με τη διεθνή βράβευση των νησιών του Αργοσαρωνικού, ως κορυφαίος νησιώτικος προορισμός,
«Greece’s Leading Island Destination2018», από τα Παγκόσμια Βραβεία Τουρισμού «World Travel Awards 2018».

Για πρώτη φορά επίσης, σε συνεργασία της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού εντάχθηκαν τα νησιά του Αργοσαρωνικού στις μετρήσεις της ετήσιας έρευνας ικανοποίησης των επισκεπτών, με συγκεκριμένες ερωτήσεις.

Τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία των πρώτων αυτών μετρήσεων που αφορούν τους επισκέπτες του Αργοσαρωνικού αλλά και όλη την πορεία του Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας παρουσιάζει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο SM η Εντεταλμένη Περιφερειακή σύμβουλος Τουρισμού της Περιφέρειας Αττικής Ελένη Δημοπούλου, η οποία αναγνωρίζει ότι:

-Ο τοπικές κοινωνίες των νησιών του Αργοσαρωνικού έχουν σαφή γνώση και όραμα για τον τόπο τους και αυτό θα πρέπει να γίνει σεβαστό από τον Β’ βαθμό Αυτοδιοίκησης.
-Ο σχεδιασμός πρέπει να είναι πολυεπίπεδος και απαιτεί συντονισμό και συνεργασία των Δήμων και των επαγγελματικών φορέων, με την Περιφέρεια να έχει το ρόλο του συντονιστή.
-Μεγάλοι εχθροί είναι ο γραφειοκρατικός χρόνος, η υποστελέχωση και σε μερικές περιπτώσεις η έλλειψη κουλτούρας συνεννόησης και συνεργασίας.
Η κυρία Δημοπούλου είναι πολιτικός επιστήμων, και εμπειρογνώμονας με μεταπτυχιακές σπουδές στον Τουρισμό, μακροχρόνια εξειδίκευση, εμπειρία και δράση στον κρίσιμο αυτό τομέα. Στην Περιφέρεια Αττικής έχει εκλεγεί με το ψηφοδέλτιο της Δύναμης Ζωής Ρένας Δούρου ( Νότιου Τομέα) και παραμένει δημόσιος υπάλληλος και στέλεχος του ΕΟΤ.

-Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα από την πορεία της τουριστικής στρατηγικής σας, τι έχει αποδώσει μέχρι σήμερα και ποιες είναι οι νέες προκλήσεις;

Τα συμπεράσματα είναι πολλαπλά. Είναι μεγάλη τιμή και χαρά για μένα αλλά και μεγάλη πρόκληση να προβάλλεις την ιστορική Αττική και να γνωρίζεις ότι με κάθε 1 ευρώ εσόδου από τον Τουρισμό αποδίδονται 2,2 έως 2,6 ευρώ στο ΑΕΠ που τόσο έχει ανάγκη η Μητροπολιτική μας Περιφέρεια.

Είναι σπουδαίο να συμβάλεις στην αύξηση των επισκεπτών και στην δημιουργία κοινωνικού και οικονομικού οφέλους για τα νησιά μας που έχουν πολλά συσσωρευμένα και μακροχρόνια προβλήματα παρά τις μεγάλες δυνατότητες τους! Έχει αποδειχθεί ότι κανένας μόνος του δεν μπορεί να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για τον τομέα του, πόσο μάλλον για τον Τουρισμό, έναν κατ εξοχή διεπιστημονικό τομέα με αναγκαίες συνέργειες πολλών τομέων της οικονομίας κυρίως των μεταφορών, των υποδομών και δικτύων αλλά και της ενεργοποίησης του σπουδαίου πρωτογενούς τομέα μας.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2018 (πηγή: Μελετη ΕΞΑΑΑ) Τα ξενοδοχεία στα νησιά του Σαρωνικού είναι 199 με 4.260 δωμάτια και περίπου 8.000 κλίνες χωρίς να υπολογίζονται τα διαθέσιμα airbnb καταλύματα. Δυστυχώς τα δεδομένα της κίνησης των επιβατών ακτοπλοΐας του Αργοσαρωνικού σταματούν το 2015 και μας δείχνουν περίπου 2 εκ. επισκέπτες!

Οι προσπάθειές μας να αναζητηθούν στατιστικά δεδομένα σε επισήμους φορείς δεν έχει αποδώσει μέχρι σήμερα. Έγινε ήδη συνεργασία με την ΈΞΑΑΑ για την ετήσια έρευνα ικανοποίησης των επισκεπτών ώστε να ενταχθούν πρώτη φορά στις μετρήσεις τους τα νησιά του Σαρωνικού. Η Δ/ση Τουρισμού της Π.Α σε συνεργασία με τα στελέχη της Ένωσης συνέταξε συγκεκριμένες ερωτήσεις που αφορούν στους επισκέπτες των νησιά του Σαρωνικού και σας την παρουσιάζουμε παρακάτω.


graf2
graf1
γραφ4
graf3


Η Π.Α. λοιπόν οργάνωσε και στελέχωσε από το 2014 έως σήμερα μια δημόσια δομή, (την Διεύθυνση Τουρισμού με τρία Τμήματα) που υπάρχει πλέον και λειτουργεί σαν περιφερειακός φορέας σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης και προβολής της Αττικής, βασισμένη στην ισότιμη μεταχείριση, την συνεργασία, το δημόσιο συμφέρον και την επιστημονική κατάρτιση. Αυτή η δομή των 5 ατόμων απαιτεί άμεση περαιτέρω στελέχωση με καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό και τα κατάλληλα διοικητικά και επιστημονικά εργαλεία.

Η Π.Α. έχει διαρκή παρουσία στις μεγάλες παραδοσιακές διεθνείς τουριστικές αγορές της Αγγλίας, Γαλλίας, Ιταλίας , Γερμανίας, Αυστρίας, Ελβετίας και Κεντρικής Ευρώπης, της Κύπρου, της Βόρειας Ευρώπης αλλά και στις νέες αγορές της Ρωσίας, του Ισραήλ, των Η.Α.Ε κ.λπ όχι μόνο μέσω εκθεσιακών συμμετοχών,workshop, road shows αλλά και φιλοξενίας εκατοντάδων επαγγελματιών του τουρισμού και δημοσιογράφων και τηλεοπτικών καναλιών εντάσσοντας με αποτελεσματικότητα τα νησιά του Σαρωνικού στα προγράμματα και στα δημοσιεύματα τους. Όλα τα αποτελέσματα τηρούνται σε ειδική βάση δεδομένων της Δ/σης Τουρισμού.

Η διεθνής επαφή μας με όλους τους παραπάνω και οι 450 και πλέον btb επαφές, έχουν αποφέρει υψηλή αναγνωσιμότητα της Αττικής στο διεθνές κοινό και έχουν προκαλέσει την αύξηση της ζήτησης σε όλη την Περιφέρεια και στα νησιά μας.

Η Π.Α. έχει επιπλέον προκηρύξει στο πλαίσιο του ΠΕΠ Αττικής, κατάλληλη δράση χρηματοδότησης των επιχειρηματικών συνεργατικών σχηματικών (clusters) στους περισσότερους τομείς της επιχειρηματικότητας και αναμένει τις προτάσεις έως τις Αρχές Ιανουαρίου 2019.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, για τις τουριστικές εισπράξεις του Α΄εξάμηνου του 2018, διαπιστώνεται μια συνεχώς ανοδική πορεία στις ταξιδιωτικές εισπράξεις στην Περιφέρεια Αττικής, καθιστώντας την τρίτη τουριστική δύναμη της χώρας (μετά το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη) με ταξιδιωτικά έσοδα 876,1 εκατομμύρια ευρώ, και 13 περίπου εκ. διανυκτερεύσεις στο A’ εξάμηνο και ποσοστιαία αύξηση εσόδων 15,7%.

Tα στοιχεία της Τραπέζης Ελλάδας δείχνουν ότι για το έτος 2017 η Αττική συνέβαλε στα ταξιδιωτικά έσοδα με 2,1 δις ευρώ ενώ αυξήθηκε η μέση διάρκεια παραμονής των επισκεπτών σε 5,7 ημέρες (από 3,4 μέρες που ήταν το 2014), αποδεικνύοντας διεθνώς ότι η Αττική είναι ένας ανεξάντλητος προορισμός που μπορεί να αποδώσει πολλαπλά οφέλη στην κοινωνία και στην οικονομία της χώρας. (Πηγή: ΙΝΣΕΤΕ)

Η συνεχής άνοδος της Αττικής τα τελευταία 4 χρόνια σαν καταξιωμένος διεθνής προορισμός για ολιγοήμερες διακοπές, (short break destination) φαίνεται να γίνεται πλέον πραγματικότητα.

-Ποια είναι η εμπειρία από τη συμμετοχή σας στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και ποιοι στόχοι σας διευκολύνονται;

Η συμμετοχή στις φετινές εκθέσεις ήταν ιδιαίτερα γόνιμη. Η επιλογή συμμετοχής στις εκθέσεις γίνεται με κριτήριο την σημαντικότητα της τουριστικής αγοράς και την άμεση επικοινωνία για καθορισμένες επαγγελματικές συναντήσεις με τουριστικούς οίκους και γραφεία αλλά και τουριστικούς συντάκτες, bloggers και δημοσιογράφους.

Η Περιφέρεια Αττικής συμμετείχε φέτος με ιδιαίτερη επιτυχία σε αυτές τις τρεις κορυφαίες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις και αποκόμισε πολλά οφέλη στις παρουσιάσεις που έγιναν από τα στελέχη της Δ/σης Τουρισμού σε μεγάλο αριθμό επαγγελματιών του Τουρισμού. Πολλοί από αυτούς δεν γνωρίζουν τα νησιά του Σαρωνικού και την εγγύτητα τους με την Αθήνα και τον Πειραιά ! Δεν γνωρίζουν επίσης πόσα διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες μπορούν να απολαύσουν μέσα στην διάρκεια των διακοπών τους επιλέγοντας την Αττική.

Αυτό το ζήτημα το αναλύουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο χρησιμοποιώντας άλλοτε το υλικό των νησιών του Σαρωνικού (όταν υπάρχει) και άλλοτε τις δικές μας εξειδικευμένες παρουσιάσεις. Σε αυτήν την διαδικασία συνολικά στα 4 χρόνια που έχουμε διανύσει έχουν γίνει πάνω από 450 τέτοιες παρουσιάσεις και στις Διεθνείς Εκθέσεις και στα οργανωμένα workshop. Δυστυχώς κάποιοι Δήμοι του Σαρωνικού αδυνατούν να ανταποκριθούν δυναμικά προβάλλοντας τον προορισμό τους, αλλά πάντα βρισκόμαστε στο πλευρό τους και αναλαμβάνουμε να το κάνουμε εμείς.

Η ουσία είναι ότι όλοι ήδη έχουν εμπιστευτεί την δουλειά που γίνεται από την Δ/ση Τουρισμού στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό και τους έχουμε εμπνεύσει για να ασχοληθούν τα επόμενα χρόνια σοβαρά με την τουριστική ανάπτυξη και την άνοδο της επισκεψιμότητας του νησιού τους.

Η συμμετοχή στις Διεθνείς Εκθέσεις και σε κάθε άλλη δράση στο εξωτερικό όπως πάντα, είναι σχεδιασμένη από το Στρατηγικό Σχέδιο Τουριστικής Προβολής, κοστολογημένη και απολύτως αναγκαία για την προβολή της ωριμότητας των προορισμών μας. Κάθε τουριστική αγορά, αντιστοιχεί σε διαφορετικά τουριστικά προϊόντα και αυτά προσπαθούμε να προβάλλουμε. Π.χ σε μια έκθεση και workshop στο Ντουμπάι φέτος τον Μάιο προβάλλαμε κυρίως την Αττική Ριβιέρα,τις οικογενειακές διακοπές και την υψηλή πολιτιστική αξία της Αθήνας αλλά και το island hopping στα νησιά του Σαρωνικού σαν αυθεντική και μοναδική εμπειρία που αφορά τον τρόπο που οι Άραβες κάνουν διακοπές.

-Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση της διεθνούς βράβευσης των νησιών του Αργοσαρωνικού, ως κορυφαίος νησιώτικος προορισμός, στο πλαίσιο και της συνεργασίας σας με τους Δήμους;


Φέτος η «φαρέτρα» της τουριστικής προβολής και ανάδειξης της Αττικής εμπλουτίστηκε, με μια παγκόσμια αναγνώριση. Το καλοκαίρι ήρθε και η βράβευση των νησιών του Αργοσαρωνικού, ως κορυφαίος νησιώτικος προορισμός, από τα Παγκόσμια Βραβεία Τουρισμού “World Travel Awards 2018” με το βραβείο “Greece’s Leading Island Destination 2018”.

Αυτός ο θεσμός λειτουργεί διεθνώς για να αναδείξει ανάμεσα σε άλλα βραβεία την προσπάθεια που καταβάλλεται και στην Αττική για την προβολή νέων ελκυστικών προορισμών όπως τα νησιά του Σαρωνικού. Η βράβευση δεν θα παραμείνει χωρίς αξιοποίηση, αφού για το επόμενο διάστημα σχεδιάζουμε να κάνουμε αρκετές ενέργειες ψηφιακής προβολής που θα τονίσουν αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των νησιών μας.

Ήδη από τον Δεκέμβριο ξεκινάει το πρόγραμμα ψηφιακής προβολής (digital marketing campaign) μαζί με τα άλλα οπτικοακουστικά εργαλεία για την προβολή στα social media εφόσον είναι το αποτελεσματικότερο μέσο διείσδυσης και προσέγγισης επισκεπτών. Ανάλογα πρέπει να πράξουν και τα νησιά.

-Η «μοναδικότητα» των νησιών του Αργοσαρωνικού πως εντάσσεται στους στρατηγικούς σας σχεδιασμούς για την τουριστική προβολή τους, τη μέριμνα για την αειφόρο ανάπτυξη τους, και την ανάδειξη των ιδιαίτερων περιβαλλοντικών, πολιτιστικών, ιστορικών στοιχείων τους;

Πρώτα από όλα στην Π.Α και ειδικότερα μέσω των δράσεων της Αντιπεριφέρειας Νήσων γίνονται πολλά και δύσκολα έργα βελτίωσης υποδομών και δικτύων που εκκρεμούσαν ή παρέμειναν άλυτα και αφορούσαν τους πολίτες αλλά και τους επισκέπτες. Αυτό είναι προϋπόθεση αν θέλουμε να μιλάμε για αειφόρο ανάπτυξη και τουριστικό σχεδιασμό. Πρώτα πρέπει να υπάρξουν δηλαδή οι σταθερές βάσεις για να δημιουργηθούν ώριμα και ολοκληρωμένα τουριστικά προϊόντα και διαδρομές –εμπειρίες. Δεν είναι αρκετό να έχουμε καθαρή θάλασσα και όμορφη φύση σε κάθε ξεχωριστό νησί μας. Χρειάζεται να οργανωθούν σε ενιαία θεματικά σύνολα, να γίνουν ελκυστικά, να σημανθούν κατάλληλα και μετά να ενταχθούν σε στρατηγικό σχέδιο προβολής με συγκεκριμένη και μετρήσιμη στόχευση αλλά και χρονολογημένες δράσεις. Πρέπει δηλαδή να αποτελέσουν τα ολοκληρωμένα γεωγραφικά και θεματικά χαρτοφυλάκια όπως μας προτείνει η μελέτη του καθηγητή Δημήτρη Κούτουλα και του Πανεπιστημίου Πατρών. Αυτό το υλοποιούμε με ευλάβεια όσο χρονοβόρο και αν είναι, διαφορετικά θα είναι σαν να χτίζουμε οικοδόμημα χωρίς θεμέλια!

Σε αυτή την διαδικασία σαφώς πρέπει να προϋπάρχει η στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης του κάθε νησιού ξεχωριστά που γίνεται σε επίπεδο Δήμου αλλά και από την Π.Α με έμφαση στα ζητήματα της φέρουσας ικανότητας και της επάρκειας των περιβαλλοντικών πόρων, της προστασίας των πολιτιστικών υποδομών και μνημείων, της αντοχής των δικτύων κοινής ωφέλειας και των μεταφορών.

Είναι σχεδιασμός πολυεπίπεδος και απαιτεί συντονισμό και συνεργασία των Δήμων και επαγγελματικών - τουριστικών φορέων με την Π.Α να έχει τον ρόλο του συντονιστή.

Δυστυχώς μεγάλοι εχθροί μας είναι ο γραφειοκρατικός χρόνος, η υποστελέχωση και σε μερικές περιπτώσεις η έλλειψη κουλτούρας συνεννόησης και συνεργασίας!
Όλος ο σχεδιασμός υλοποιείται μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου 2014-2019 της Π.Α και μέσω του Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Προβολής 2016-2020 με ιδίους πόρους καθώς και μέσω του Π.Δ.Ε.

Στα νησιά και στην Τροιζηνία έχουν προγραμματιστεί από την Αντιπερειφέρεια Νήσων 131 έργα ύψους 143 εκ. ευρω , ενώ σήμερα υλοποιούνται και βρίσκονται σε εξέλιξη 40 έργα ποσού 59 εκ. ευρώ.

-Ποια «βήματα» γίνονται ή μπορούν να γίνουν για την περαιτέρω απόδοση και αναβάθμιση της συνεργασίας σας με τους Δήμους, τους φορείς και τους επιχειρηματίες Τουρισμού;


Θα πρέπει να εμβαθύνουμε την συνεργασία μας με όλους τους Δήμους, να στελεχωθούμε κατάλληλα όλοι οι ΟΤΑ , Α΄ και Β΄ βαθμού για να υπάρξει ουσιαστική σταθερή πορεία προς ένα κοινό σκοπό. Οι τοπικές κοινωνίες των νησιών του Σαρωνικού ωστόσο έχουν σαφή γνώση και όραμα για τον τόπο τους και αυτό θα πρέπει να γίνει σεβαστό από τον Β΄βαθμό Αυτοδιοίκησης. Το δίκτυο, η πλατφόρμα συνεργασίας που εμείς δημιουργήσαμε για την προβολή της Αττικής με τους 66 Δήμους έχουμε υποχρέωση να το αναπτύξουμε περαιτέρω εφοδιάζοντας το με χρήσιμα και σύγχρονα εργαλεία τουριστικής ανάπτυξης και προβολής.

Έχουμε ήδη προχωρήσει στην δημιουργία νέας επικοινωνιακής ταυτότητας ένα σύγχρονο εργαλείο rebranding της Αττικής, προσφέροντας σε όλους τους Δήμους δωρεάν μοντέρνα λογοτύπηση στο πλαίσιο του umbrella marketing που ακολουθούμε και προτείνουμε να ακολουθήσουν και οι νησιωτικοί Δήμοι για την μέγιστη δυνατή τουριστική προβολή τους.

Η ανανεωμένη ιστοσελίδα μας www.athensattica.com είναι το βασικό όχημα πληροφόρησης στο διεθνές κοινό και χρήζει συνεχούς πληροφόρησης από όλους τους πολίτες και τους φορείς των νησιών. Το οπτικοακουστικό υλικό που τώρα παράγεται πρέπει να προβάλλεται σε μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες που έχουν υψηλή επισκεψιμότητα. Οι προσεχείς δράσεις μας, στοχεύουν στην ψηφιακή διαδικτυακή καμπάνια σε 6 μεγάλες τουριστικές αγορές ενώ παράλληλα έχουμε αρχίσει την διαδικασία της φιλμογράφησης για όλη την Αττική!

Η Δ/ση Τουρισμού έχει συνεχή επικοινωνία με τους αιρετούς και τους υπαλλήλους των νησιωτικών Δήμων και ήδη έχουν γίνει πολλά βήματα συνεργασίας σε κάθε επίπεδο. Ποτέ όμως δεν είναι αρκετά αυτά που κάνουμε, γιατί απλούστατα έχουν μείνει πολλά χρόνια σε εκκρεμότητα.

Ένα ακόμα εργαλείο απαραίτητο αποτελεί η δημιουργία μηχανισμού παρατήρησης και επεξεργασίας των στατιστικών δεδομένων (εισερχόμενων επισκεπτών, μέρες διαμονής, βαθμό ικανοποίησης) κλπ και εξαγωγή επιστημονικών συμπερασμάτων για τον μελλοντικό σχεδιασμό. Η δημιουργία του Παρατηρητηρίου Τουρισμού είναι αναγκαία καθώς και αρκετές άλλες δράσεις του Στρατηγικού μας σχεδίου που δυστυχώς δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί αλλά που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν μέχρι το 2020.

Απαιτούνται πολλά ακόμα να γίνουν σε κάθε επίπεδο κυρίως από πλευράς μας, απαιτείται στήριξη του τουριστικού τομέα από την Περιφέρεια Αττικής που συνεφέρει δραστικά σε κάθε επίπεδο στην αναπτυξιακή δυναμική της Αττικής αλλά και όλης της χώρας.

saronicmagazine


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου